Kategori: Förpackningsproduktion


Dryckesjätte sjösätter ny kampanj – uppmanar till att panta

Coca-Cola visade vägen när de digitaltryckte miljontals svenska namn på sina flasketiketter. Nu tar dryckesjätten ett nytt kampanjgrepp med flaskor av återvunnen plast och vita etiketter som uppmanar till att panta igen.

H-tryck satsar på nya intäktskällor

H-tryck letar nya intressanta produkter att producera och marknadsföra. Att framställa pappersbägare med möjlighet till tryck är det senaste, och snart ska produktionen av papperssugrör dra igång.

Klassisk O’boy-burk lämnar frukostborden

1960 lanserades chokladdryckspulvret O´boy. Den klassiska kartongboxen byts nu ut till en påse med zip-funktion.

Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Mässa för lyxförpackningar växer

Mässan Edition Spéciale by Luxe Pack fortsätter i Paris, och fokus ligger på marknaden för lyxförpackningar. Temat som ska genomsyra de två mässdagarna är hållbara förpackningar och en ansvarsfull konsumtion.

Affären i hamn – nya namnet blir Syntegon

Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.

Nestlé storsatsar miljarder på återvunnen plast

Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.

Ostar i smärt förpackning

Arla ändrar förpackningen till två av sina ostklassiker. Den består av en tunnare plastförpackning och med en överdel som ersätts av material med mer än 50 procent FSC-certifierat oblekt papper.

Lakrits i ny kostym

Lakritsfabriken lanserar en ny serie med chokladdragerad lakrits. Det bäddade också för att ta fram en helt ny förpackning och design i samarbete med konstnärinnan Mia Stolpe.

DS Smiths vd: ”Vi kommer fortsätta att
investera i hållbar utveckling”

Thorbjörn Sagerström, vd på förpackningsföretaget DS Smith, om utmaningarna 2020, kommande investeringar och hur de möter konsumenternas efterfrågan.