lördag 27. juni – vecka 26
Coca-Cola visade vägen när de digitaltryckte miljontals svenska namn på sina flasketiketter. Nu tar dryckesjätten ett nytt kampanjgrepp med flaskor av återvunnen plast och vita etiketter som uppmanar till att panta igen.
H-tryck letar nya intressanta produkter att producera och marknadsföra. Att framställa pappersbägare med möjlighet till tryck är det senaste, och snart ska produktionen av papperssugrör dra igång.
1960 lanserades chokladdryckspulvret O´boy. Den klassiska kartongboxen byts nu ut till en påse med zip-funktion.
Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.
Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.
Arla ändrar förpackningen till två av sina ostklassiker. Den består av en tunnare plastförpackning och med en överdel som ersätts av material med mer än 50 procent FSC-certifierat oblekt papper.
Lakritsfabriken lanserar en ny serie med chokladdragerad lakrits. Det bäddade också för att ta fram en helt ny förpackning och design i samarbete med konstnärinnan Mia Stolpe.