Mässa för lyxförpackningar växer

PUBLICERAD: 30 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Hållbart är temat på förpackningsmässan Luxe Pack i Paris.

Mässan Edition Spéciale by Luxe Pack fortsätter i Paris, och fokus ligger på marknaden för lyxförpackningar. Temat som ska genomsyra de två mässdagarna är hållbara förpackningar och en ansvarsfull konsumtion.

Mässarrangören har hört sig för med varumärkesägare och förpackningstillverkare i premiumsegmentet om vad som är på tapeten i branschen. Hållbar utveckling står högt i kurs och ses som nyckelfaktorn i framtidens förpackningsinnovationer.

– Övertygade kring mångfalden inom det här ämnet så kommer Edition Spéciale by Luxe Pack att presentera ännu mer hållbara förpackningslösningar och bjuda på rikt innehåll när vi tillsammans går vidare i att designa morgondagens hållbara förpackningar, säger Fabienne Germond, chef för Luxe Packs mässor.

Fler utställare än i fjol

Mässan kommer att äga rum vid Carreau du Temple i Paris den 26 och 27 maj 2020. På plats finns 75 utställare, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med 2019 års upplaga. Uppskattningsvis räknar arrangören med  2 000 besökare till mässan.

Panelsamtal med företagsledare

Under de två dagarna är en rad företagsledare i förpackningsindustrin på plats och medverkar i panelsamtal om olika miljövänliga förpackningslösningar där miljön står i fokus. Upp till diskussion är bland annat naturmaterial, lättviktsförpackningar, återfyllningsbara förpackningar och växtbaserade material. Det hålls också flera konferenser med ämnen som e-handel, förpackningstrender på olika kontinenter och förpackningsdesign.

75 företag ställer ut på Luxe Pack i Paris, 26-27 maj vilket varvas med panelsamtal och seminarier med mera.
Start up-företag pitchar idéer.

Unga materialinnovatörer får också göra sina röster hörda när flera start up-företag får möjlighet att pitcha sina idéer. Authentic Materials har utvecklat  återvinningsprocesser för avfall från material som läder, trä eller horn och förvandlat dem till blandade material och kompositer riktade mot lyxmarknaden. Ett annat företag är Green Gen Technologies har tagit fram en flaska tillverkad av linnefibrer och trädkåda som är biologiskt nedbrytbart (om det krossas) och är motståndskraftigt när det kommer till  temperaturvariationer.

Läs vidare

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01