söndag 28. juni – vecka 26
Ta en rundtur på Labelexpo. Vi bjuder på några nedslag hos företag som ställde ut på etikettmässan, 24-27 september i Bryssel.
Grafotronic har ställt om och erbjuder nu digitala efterbehandlingssystem som är uppbyggda i moduler. Åtta nya maskiner lanserades på Labelexpo, som breddar möjligheterna till utsmyckning och öppnar för nya etikettområden.
Roland DG kompletterar med en ny print-och skärlösning för on demand-marknaden. Inkjetmaskinen LEC2-300 med fyrfärg, lack och vit som ska ge stuns och effekt i utskrifter av etiketter, dekaler och prototyper.
Epson breddar sitt ColorWorks-sortiment och bullar upp med en etikettskrivare i fyra olika utföranden riktade mot on demand-marknaden. Bläckstråleskrivarna lanseras med automatisk skärning och skalning av etiketter, och inte minst möjligheten att skriva ut i åtta tum.
Stockholmsbaserade Profilskaparen har infört en ny och förstärkt produktionslinje i sin fabrik för tillverkning av förpackningar.
Plast och framtida material kommer att diskuteras flitigt under årets förpackningsmässa Empack. Flera svenska företag kommer vara på plats för att delta i en paneldebatt om plastproblematiken i förpackningsbranschen.
Schweiziska Gallus är kanske det företag som främst förknippas med etikettmaskiner. Trots urstark valuta och kunder som hela tiden jämför med digitalt, så har de sålt över 100 av den konventionella, analoga etikettpressen Labelmaster, som lanserades för tre år sedan.
Sunneföretaget Primeblade har medvind och visar upp sina senaste nanoraklar för i första hand flexo- och djuptrycksindustrin på Labelexpo.
Stora Ensos nuvarande vd Karl-Henrik Sundström lämnar sin roll 1 december. Annica Bresky som i dag är chef för Stora Ensos affärsområde Consumer Board tar över posten.
Roland DG presenterar en uv-planprinter för att effektivt skapa on demand-sälj av personaliserade standardskyltar, och promotion- och profilprodukter i alla dess former. Företaget avslöjar också att de för första gången kommer kunna visa upp en etikettskrivare.