lördag 27. juni – vecka 26
Zünd kommer att visa besökarna på Connect-mässan hur man effektiviserar och automatiserar efterbehandlingen med digitala skär- och fräsbord.
Det globala matföretaget Nestlé går över till en återvinningsbar pappersförpackning för sina dragerade chokladlinser Smarties.
YH-utbildningen Prepress & Print Developing i Helsingborg har fått klartecken att starta upp nya omgångar.
De internationella mässorna är inställda men 10–12 maj arrangeras en nordisk, digital mässa med fokus på förpackning och e-handel. Det är AGI-förlaget med Pack Sweden som arrangerar och tidningen nord emballage som är med och marknadsför och styr upp seminarierna. Mässan har fått namnet Packnorth.
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
– Förpackningens design använde inte vektorgrafik som normalt för bärlådor utan istället ett fotobaserat flerfärgstryck. Det var en extremt krävande process som förutsatte en bestruken vit kraftliner av hög kvalitet, säger Ville Laiho från DS Smith, som producerade förpackningen.
Marie Malmberg Lavsen summerar årets upplaga av Top packaging summit, blickar framåt och pekar ut vilka utmaningar hon ser för förpackningsbranschen framåt.
– För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.
Drupa och Interpack blir inte av nästa år, meddelar Messe Düsseldorf i ett pressmeddelande.
Nättryckeriet Onlineprinters utökar produktportföljen med vikbara lådor. Med en online-konfigurator ska kunderna nu kunna skräddarsy och beställa sina förpackningslösningar på nätet.
Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.