Scanpack gör comeback

PUBLICERAD: 26 september 2022
UPPDATERAD: 24 januari
4–7 oktober är det dags för förpackningsmässan Scanpack i Göteborg. Foto: Pressbild

Norra Europas största förpackningsmässa är tillbaka 4–7 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Årets mässa med drygt 400 utställare erbjuder två helt nya mötesplatser för besökarna.

Scanpack-mässan är tillbaka. Efter att evenemanget skjutits upp ett år på grund av pandemin är det nu dags igen. Enligt arrangören kommer mer än 400 utställare vara på plats i år och 2018 när mässan hölls lockade den runt 17 000 deltagare.

Besökarna få ta del av framtiden inom produktion, förpackningsdesign, material och smarta förpackningar. Banbrytande innovationer inom material, maskiner, tryckning, design och smart industri utlovas,  enligt ett pressmeddelande.

Packnorth kommer att vara på plats under dagarna för att bevaka de senaste nyheterna från utställarna.

Seminarier från flera scener

Det kommer också finnas ett seminarieprogram att lyssna till med ett antal internationella namn och företag på talarlistan – totalt 120 seminariepunkter finns att välja mellan. På den största scenen, Superbrandscenen, kommer även vinnarna i den nordiska förpackningstävlingen Packnorth Award presenteras under mässans första dag, 4 oktober klockan 15.00.

 Två nya mötesplatser

Enligt önskemål från utställarna har det tillkommit två nya mötesplatser på mässan i år. Dessa heter Scanpack Summit och Scanpack Pioneers. Det är platser där man kan mötas och diskutera komplexa utmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Scanpack Summit är en endagskonferens som pågår 4 oktober där politiker, forskare och ledande beslutsfattare inom förpackningsindustrin möts i seminarier och paneldiskussioner för att diskutera visionära och strategiska frågor för en cirkulär framtid.

Scanpack Pioneers är tänkt att fungera som en framtidsarena – en katalysator för entreprenörer, investerare och stora företag med fokus på affärsutveckling och innovation.

Läs vidare

Treform testar havsplast med perfekt resultat

Treform i Landskrona sjösätter ett nytt projekt och testar "havsplast".
beach

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy

Senaste nytt

Tufft för många varumärkesägare att nå hållbarhetsmålen tidsmässigt

År 2025 kan bli ett besvärligt år för många varumärkesägare. Det är året som ofta satts som ett målår för att nå hållbarhetsmål, inte minst vad gäller förpackningsmaterial och då inte minst vad gäller plast.
varumarken-agande-rad--ron-1200-px

En glasklar affär när AGP köper SGÅ

Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe), en verksamhetsdel av Ardagh Group, meddelar att man har kommit överens om att köpa Svensk Glasåtervinning (SGÅ).
Glasåtervinningx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x