torsdag 4. augusti – vecka 31
Jan Marstorp, vd för Plockmatic International, Ian Melville på Intec, Ray Hillhouse, Plockmatic och Salvatore Grimaldi från Plockmatics ägarbolag Grimaldi Industri.
Med förvärvet får Plockmatic-gruppen in en global leverantör av utrustningar inom tryck och grafisk produktion. Sortimentet kommer även komma väl till pass för OEM-kunderna:
– Dessa produkter kommer att möjliggöra fler applikationer och göra det möjligt för dem att växa ytterligare inom marknadssegmentet för lätta förpackningar och etiketter, säger Jan Marstorp, vd på svenska Plockmatic International.
I Intecs produktsortiment finns det egna ColorCut-sortimentet som omfattar skärbord för storformatsproduktion på instegsnivå. Företaget erbjuder även Intec ColorFlare-sortimentet med stationära och professionella enheter för att förbättra utskrifter med både folie och laminat.
När Intec nu blir en del av den svenskägda gruppen Plockmatic Group, som ett helägt dotterbolag till Plockmatic International AB, hamnar Intecs utrustningar sida vid sida med Plockmatics fristående efterbehandlingssystem från Morgana och Watkiss.
Jan Marstorp, vd på svenska Plockmatic International kommer att fortsätta att leda den utvidgade företagsgruppen. Han säger i ett pressmeddelande att Intec är välkänt i branschen för att tillhandahålla kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser. ColorCut-sortimentet med skärsystem har tagits emot väl av marknaden med försäljning i Storbritannien, Nordamerika och andra internationella marknader.
Ett av Intecs skärsystem. Foto: Pressbild
– Dessa system är idealiska för små och medelstora tryckbaserade verksamheter som behöver tillhandahålla professionellt skurna och färdiga displayprodukter, lådor, etiketter med mera. Detta är en sektor av marknaden som har vuxit snabbt under de senaste åren och som Plockmatic gärna vill utforska och expandera ytterligare, säger han och tillägger att produkterna även matchar produkter hos Plockmatics större OEM-kunder som tillhandahåller skrivare.
– Dessa produkter kommer att möjliggöra fler applikationer och göra det möjligt för dem att växa ytterligare inom marknadssegmentet för lätta förpackningar och etiketter.
Det brittiska Morgana-försäljningsteamet haft stora framgångar med Valiani-sortimentet för skärsystem till storformat under de senaste åren:
– Vi anser att ColorCut-sortimentet kompletterar dessa produkter i Storbritannien och erbjuder en fantastisk möjlighet i detta växande marknadssegment för våra internationella återförsäljare världen över, säger Ray Hillhouse, vice chef för försäljning och marknadsföring inom affärsområdet Offline Business.
Plockmatic Group är en del av holdingbolaget Grimaldi Industri Group.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!