torsdag 4. augusti – vecka 31
Under räkenskapsåret 2021/2022 redovisades tillväxt inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, enligt Heidelberg. Foto: Arkivbild/ Claes Nordström
Försiktig optimism rapporterar Heidelberg inför det nya räkenskapsåret 2022/23. Koncernens orderstock på cirka 900 miljoner euro den 31 mars 2022 är den högsta på tio år.
Liksom alla tillverkningsföretag står Heidelberg inför kraftiga ökningar av material-, energi-, logistik- och personalkostnader, vilket sannolikt kommer att leda till prisjusteringar. Men tack vare betydande effektivitetsförbättringar är Heidelberg-koncernen ändå säker på att kunna öka försäljningen från 2,18 miljarder euro till cirka 2,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2022/23 och öka rörelseresultatet med minst 8 procent.
Koncernen drar nytta av tillväxtinitiativ som fokuserar på lönsamma kärnmarknader för förpackningsutskrifter, digitala affärsmodeller och e-mobilitetssektorn (elektrifiering av transporter), som har en dynamisk tillväxt. Till exempel ökade försäljningen av laddningsstationer för elbilar (wallboxar) med över 120 procent till cirka 50 miljoner euro under föregående räkenskapsår och Heidelberg förväntar sig ytterligare tvåsiffrig tillväxt under innevarande år.
Under räkenskapsåret 2021/22 (1 april 2021-31 mars 2022) drar Heidelberg nytta av koncernens omvandling under de två föregående åren. Försäljningen ökade med 14 procent till 2,183 miljarder euro, vilket motsvarar målet på minst 2,1 miljarder euro. En betydande tillväxt uppnåddes inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, med en ökad efterfrågan på praktiskt taget alla produkter och i alla regioner, säger Heidelberg i ett pressmeddelande.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!