Högsta orderstocken på tio år i sikte

 

Under räkenskapsåret 2021/2022 redovisades tillväxt inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, enligt Heidelberg. Foto: Arkivbild/ Claes Nordström

Försiktig optimism rapporterar Heidelberg inför det nya räkenskapsåret 2022/23. Koncernens orderstock på cirka 900 miljoner euro den 31 mars 2022 är den högsta på tio år.

Liksom alla tillverkningsföretag står Heidelberg inför kraftiga ökningar av material-, energi-, logistik- och personalkostnader, vilket sannolikt kommer att leda till prisjusteringar. Men tack vare betydande effektivitetsförbättringar är Heidelberg-koncernen ändå säker på att kunna öka försäljningen från 2,18 miljarder euro till cirka 2,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2022/23 och öka rörelseresultatet med minst 8 procent.

Förpackningar och e-mobilitet driver tillväxten

Koncernen drar nytta av tillväxtinitiativ som fokuserar på lönsamma kärnmarknader för förpackningsutskrifter, digitala affärsmodeller och e-mobilitetssektorn (elektrifiering av transporter), som har en dynamisk tillväxt. Till exempel ökade försäljningen av laddningsstationer för elbilar (wallboxar) med över 120 procent till cirka 50 miljoner euro under föregående räkenskapsår och Heidelberg förväntar sig ytterligare tvåsiffrig tillväxt under innevarande år.

Tillväxt inom tryck

Under räkenskapsåret 2021/22 (1 april 2021-31 mars 2022) drar Heidelberg nytta av koncernens omvandling under de två föregående åren. Försäljningen ökade med 14 procent till 2,183 miljarder euro, vilket motsvarar målet på minst 2,1 miljarder euro. En betydande tillväxt uppnåddes inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, med en ökad efterfrågan på praktiskt taget alla produkter och i alla regioner, säger Heidelberg i ett pressmeddelande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]