torsdag 4. augusti – vecka 31
De nya dressingflaskorna av PP rullar ut löpande i butikerna från och med juni månad. Foto: Pressbild
Orklas varumärke Felix lanserar nya dressingflaskor av biobaserad polypropen.
Elna Hallgard, utvecklingschef för förpackningar på Orkla Foods Sverige. Foto: Sophie Håkansson/Pressbild
– Vi på Orkla är engagerade i att vara en del av omställningen till en hållbar plastanvändning. Ska Sverige klara det övergripande klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 måste även plasten bli en del av den cirkulära ekonomin, säger Elna Hallgard, utvecklingschef för förpackningar på Orkla Foods Sverige.
De nya flaskorna av biobaserad plast till varumärket Felix dressingar består av restprodukter från skogs- och jordbruk. Livsmedelsbolaget använder en så kallad massbalanslösning i sin generella produktion där fossil olja ersätts med vegetabilisk olja i motsvarande mängd för att tillverka dressingflaskorna.
Orkla skriver i ett pressmeddelande att 6 procent av Sveriges växthusgasutsläpp kommer från plast som bränns. Det vill företaget ändra på. Bolaget har som mål att alla förpackningar senast 2025 ska kunna materialåtervinnas och hälften av alla plastförpackningar ska vara gjorda av förnyelsebart eller återvunnet material.
De nya dressingförpackningarna byts ut löpande och finns i butikerna från och med juni, enligt företaget.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!