torsdag 4. augusti – vecka 31
Snabbare och billigare verktygstillverkning. PepsiCo sparar både tid och pengar på att använda additiv tillverkning. Foto: Pressbild
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Tillverkning av formblåsningsverktyg i metall är dyrt och tidsödande. Företaget började därför att titta på alternativ till den konventionella tillverkningsprocessen. PepsiCo och samarbetspartnern Nexa3D beskriver utvecklingsprocessen i en gemensam fallstudie.
Till att börja med testades 3D-printing med PolyJet-tekniken och materialet Digital ABS. Det visade sig ha sina begränsningar. Materialet var dyrt och de färdiga formarna kunde bara användas för att tillverka runt hundra flaskor.
Det resulterade i att PepsiCo testade en hybridmetod där konventionell verktygstillverkning i metall kombineras med additiv tillverkning av vissa invändiga delar av formen. Det yttre skalet i metall passar de flesta kommersiella formblåsningsmaskiner och de printade innerdelarna innebär att geometrin enkelt kan ändras. Ett helt set med formar kan tillverkas på tolv timmar, varav åtta timmar print och fyra timmar härdning.
För att printa de inre delarna i formen har PepsiCo använt Nexa3D:s SLA-skrivare NXE 400. Foto: Pressbild
Delarna printas i en Nexa3D NXE 400 SLA-3D-skrivare med den egenutvecklade LSPc-processen. Materialet som använts är Henkel Loctites xPEEK147 som är styvt och tål höga temperaturer.
Metoden innebär att utvecklingsprocessen kan kortas från fyra veckor till 48 timmar, men även att kostnaden kan sänkas från 10 000 till 350 dollar per set. Dessutom kan åtminstone 10 000 flaskor tillverkas per uppsättning formar. Totalt innebär det nya tillverkningssättet en kostnadsreducering på 96 procent.
Sammantaget innebär den patenterade hybridmetoden att PepsiCo kan göra en supersnabb verktygstillverkning med låga kostnader och korta ledtider. Man kan gå från CAD-fil till färdig del på två dygn.
– Tid och kostnader är naturligtvis viktigt, men det är ännu viktigare att ha möjligheten och flexibiliteten att köra igenom ett antal olika designiterationer i rekordfart, säger Max Rodriguez, Senior Manager of Global Packaging R&D, Advanced Engineering and Design på PepsiCo, i ett pressmeddelande.
3DVerkstan är återförsäljare av Nexa3D:s produkter i Sverige.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!