Fiberbaserad ölflaska testas skarpt i Sverige

Svenskarna kommer att få tycka till om Carlsbergs biobaserade ölflaska i sommar. Foto: Pressbild

Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.

Den fiberbaserade ”pappersflaskan” Fibre Bottle har genomgått en rad förändringar sedan prototypstadiet tog sin början 2015. I den nuvarande versionen av flaskan är den signifikanta innovationen den växtbaserade inre barriären av PEF-polymerer, skriver Carlsberg i ett pressmeddelande och tillägger att PEF (Polyetenfuranoate) är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket, som skyddar ölets smak och kolsyra, och som kan hanteras i befintliga återvinningssystem.

Test på åtta marknader

Bryggerikoncernen meddelar nu att de under sommaren kommer att testlansera ölflaskan för utvalda intressenter på åtta marknader i västra Europa. Länderna är Sverige tillsammans med Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Tyskland, Polen och Storbritannien.

Provning på evenemang

200 flaskor levererats till Carlsberg Sverige. Dessa flaskor kommer att användas i samband med Almedalsveckan och andra evenemang.

– Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Göra ytterligare förbättringar

Efter att produkten har rullat ut på de åtta testmarknaderna, och konsumenterna har fått säga sitt, kommer en utvärdering göras för att förbättra flaskans design ytterligare och fortsätta arbeta tillsammans med experter och partners inom Paper Bottle Community. Målet är att ölflaskan ska bli kommersiellt tillgänglig över tid.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]