Livsmedelskoncern ansluter till återvinningsapp

Greenfood inleder samarbete med Bower. Foto: Pressbild

Svenska Bower, utvecklare av appen med samma namn för förpackningsåtervinning, fortsätter knyta till sig fler livsmedelsaktörer. Senast i raden är hälsomatsaktören Greenfood.

Bower-appen lanserades 2019 med syftet att öka återvinningen och låta konsumenter tjäna pengar på att sortera och återvinna sina förpackningar. Istället för att konsumenten slänger förpackningar i hushållssoporna går det till som så att denne skannar en streckkod eller QR-kod på förpackningarna med appen innan de läggs i återvinningskärlen, och får poäng som kan förvandlas till pengar att handla för eller skänka till välgörenhet.

Enligt Bower finns i dag omkring 300 000 användare av appen. Bland de större livsmedelsföretag som samarbetar med Bower finns Orkla, Coop, Nestlé och GB Glace. Nu kan Bower även meddela att de inleder ett samarbete med Greenfood. En koncern inom hälsosam mat i norra Europa.

Först i höst kan konsumenter börja panta förpackningar från Greenfood, till en början gäller det koncernens varumärken Picadeli salladsbar och Daily Greens. Fler varumärken kan bli aktuella längre fram, enligt Greenfood.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Bower möjliggör för varumärken att aktivt uppmana sina konsumenter till en ökad återvinning med hjälp av finansiella incitament. Det som tidigare ansetts vara skärp likställs nu med ett värde, vilket gör att vi äntligen kan dra nytta av de enorma investeringar som görs för att producera återvinningsbara förpackningar, säger Bowers vd Suwar Mert i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi är så stolta och glada över samarbetet med Greenfood. Alla behöver ta sitt ansvar för att vi ska lyckas nå de globala hållbarhetsmålen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]