torsdag 4. augusti – vecka 31
Greenfood inleder samarbete med Bower. Foto: Pressbild
Svenska Bower, utvecklare av appen med samma namn för förpackningsåtervinning, fortsätter knyta till sig fler livsmedelsaktörer. Senast i raden är hälsomatsaktören Greenfood.
Bower-appen lanserades 2019 med syftet att öka återvinningen och låta konsumenter tjäna pengar på att sortera och återvinna sina förpackningar. Istället för att konsumenten slänger förpackningar i hushållssoporna går det till som så att denne skannar en streckkod eller QR-kod på förpackningarna med appen innan de läggs i återvinningskärlen, och får poäng som kan förvandlas till pengar att handla för eller skänka till välgörenhet.
Enligt Bower finns i dag omkring 300 000 användare av appen. Bland de större livsmedelsföretag som samarbetar med Bower finns Orkla, Coop, Nestlé och GB Glace. Nu kan Bower även meddela att de inleder ett samarbete med Greenfood. En koncern inom hälsosam mat i norra Europa.
Först i höst kan konsumenter börja panta förpackningar från Greenfood, till en början gäller det koncernens varumärken Picadeli salladsbar och Daily Greens. Fler varumärken kan bli aktuella längre fram, enligt Greenfood.
– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Bower möjliggör för varumärken att aktivt uppmana sina konsumenter till en ökad återvinning med hjälp av finansiella incitament. Det som tidigare ansetts vara skärp likställs nu med ett värde, vilket gör att vi äntligen kan dra nytta av de enorma investeringar som görs för att producera återvinningsbara förpackningar, säger Bowers vd Suwar Mert i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Vi är så stolta och glada över samarbetet med Greenfood. Alla behöver ta sitt ansvar för att vi ska lyckas nå de globala hållbarhetsmålen.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!