Vattenavvisande papper för krävande miljöer

AquaStop har en speciell beläggning som står emot fukt och vatten. Foto: Pressbild

AquaStop är ett nytt vattentåligt papper från Smurfit Kappa. Det är en del av förpackningsföretagets nya TechniPaper-portfölj, en serie papper utformade för att hantera även de mest komplexa leveranskedjorna.

Smurfit Kappa har utvecklat AquaStop. Det är vattentåligt tack vare en speciell beläggning som tillsätts under tillverkningsprocessen. Till skillnad från många andra beläggningar påverkar det inte produktens återvinningsbarhet.

Återvinns som papper

Papperet kan återvinnas på samma sätt som vanliga pappersbaserade förpackningar.

– Vårt produktutvecklingsteam har tillsammans med våra kollegor i Spanien skapat något alldeles speciellt som har överlägsen funktionalitet, samtidigt som det är 100 procent återvinningsbart, säger Lars Henriksson, vice vd för produktutveckling på Smurfit Kappa Paper Division.

Skyddar i tuffa miljöer

Enligt Smurfit Kappa är papperet anpassat för till exempel e-handelsförpackningar och förpackningar för produkter som blommor, frukt och grönsaker där tillfälligt skydd mot vatten behövs. Eftersom papperet är vattenavvisande är fuktiga miljöer inget problem eftersom förpackningen förblir intakt samtidigt som den skyddar innehållet. Detta gör den till en lämplig lösning för transport och förvaring av kylda produkter där det finns risk för kondensbildning.

– Vi är mycket glada över AquaStop och tror att det är ett verkligt revolutionerande papper. Vi förväntar oss att det kommer att intressera många av våra kunder, särskilt de som transporterar varor i mer krävande miljöer, på grund av den säkerhet som det kommer att ge dem att deras produkter förblir i perfekt skick även när de utsätts för vatten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: