Stora Enso planerar för att bygga om bruk

Stora Enso har wellpappråvara i sikte på bruket i Belgien. Foto: Pressbild

Stora Enso undersöker möjligheten att ställa om produktionen på bruket i belgiska Langerbrugge. Konverteringen avser en av papperslinjerna för att börja tillverka återvunnen wellpappråvara.

På Stora Ensos anläggning i Langerbrugge finns två papperslinjer i drift, en för tidningspapper och en för superkalandrerat journalpapper (SC) Papperstillverkaren har nu inlett en förstudie om konvertera produktionslinjen för tidningspapper för att istället producera wellpapp. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Förstudien beräknas pågå fram till första halvan av 2023. Blir wellpapplinjen verklighet är planen att den ska vara i drift två år senare med en årlig kapacitet på 700 000 ton testliner och återvunnen fluting.

Investering på 400 miljoner euro

Företaget beräknar att kostnaden för en eventuell omställning uppgår till en kostnad omkring 400 miljoner euro, en investering som skulle leda till en ökad kapacitet inom återvinningsbart förpackningsmaterial. Den årliga omsättningen vid full kapacitet i produktionslinjen beräknas till cirka 350 miljoner euro.

Satsning på Västeuropa

Hannu Kasurinen, Executive vice president för Stora Ensos affärsområde inom förpackningsmaterial säger att företagets återvunna wellpappråvara idag tillverkas i Polen, främst för den östeuropeiska marknaden. En ombyggnad i Langerbrugge skulle skapa en konkurrenskraftig position för Stora Enso även i Västeuropa, säger han om förstudien.

– Förutom att anskaffa material för återvunnen wellpappråvara kommer studien också att bedöma hanteringen av olika inkommande återvinningsströmmar, inklusive laminerade kvaliteter. Efter att framgångsrikt ha genomfört konverteringar på andra platser skulle vi kunna dra nytta av viktiga lärdomar från dessa projekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: