Robotarnas intåg: ”Intresset ökar dramatiskt”

Kuka erbjuder både stora och små industrirobotar. Foto: Pressbild

Intresset för att installera robotar är redan stort i många branscher och ökar dramatiskt, anser robottillverkare vi har talat med. De kommer att finnas i var och varannan verksamhet, liten som stor, om 5–6 år.

Automation och robotlösningar börjar bli det nya normala i flera branscher. Inom fordons-, logistik-, och tillverkningsindustrin är dessa inte en ovanlig syn ute på företagen, inte heller ute hos förpackningsföretag. Micael Amandusson, Channel Manager på Kuka Nordic säger att förpackningsbranschen alltid har varit av stort intresse.

– Ett av de absolut vanligaste användningsområdena för våra robotar är utan tvekan paketering och palletering – inom alla möjliga branscher, allt från livsmedel till tryckerier. Särskilt intressant är att vi får fler och fler kunder som använder robotar för 3D-printing – möbler, byggnader och allt upptänkligt.

Kuka riktar sig till alla branscher. ”Allt som går att automatisera”, säger Micael. Det kan vara bilindustrin, förpackningsindustrin, medicinteknik och metallindustrin men även e-handel, flygbranschen och underhållning och så vidare. De erbjuder alla typer av robotar, stora som små:

Micael Amandusson, Channel Manager på Kuka Nordic. Foto: Pressbild

– Det är från de allra minsta med 3 kilo nyttolast upp till 1 300 kilo nyttolast och vi har helt klart det bredaste utbudet. Dessutom kan de monteras på golvet, på väggen eller hängande från taket – ja i själva verket i vilken vinkel du vill.

Hur upplever ni att användandet och intresset för era robot- och automationslösningar ser ut i dag i Norden?

– Robotisering är framtiden, vilket känns då intresset ökar för automatisering i stort. Intresset ökar dramatiskt, antalet sålda robotar ökade under 2021 med mer än 50 procent jämfört med 2020 – och under årets tre första månader har ökningstakten varit ännu brantare!

– Det är framför allt där de monotona och tunga arbetsmomenten finns som robotar lämpar sig bäst, och där precision behövs. Men kartongresning, labeling och märkning är vanliga också.

Flera orsaker

Än är det inte så vanligt att se robotlösningar ute på svenska tryckerier. Orsakerna till att det ännu inte återfinns så många robotar i tryckeribranschen kan vara många och skiljer sig säkert beroende på storlek av tryckeri, enligt Micael Amandusson.

– Men här har vi lite av det klassiska dilemmat hönan och ägget; eftersom ingen annan i min bransch har installerat robotar så kanske jag skall avvakta? I själva verket brukar det vara enkelt att få en uppfattning om ROI (Return of investment) för ett robotprojekt. Att dessutom arbetsmiljön förbättras är sedan en bonus.

– För de riktigt stora tryckerierna så föreställer jag mig om att investeringar i automationsutrustning sker i större steg och mer sällan. Kanske innebär det att man inte har fokus på sin materialhantering under dessa perioder mellan de större investeringarna? När det kommer till de mindre tryckerierna så tror jag att det beror på två samtidiga faktorer: å ena sidan har man kanske en missuppfattning att en robot är dyr och komplicerad, dels så saknar man kanske kontakt med lokala integratörer som skulle kunna bistå med implementering av en robot.

Vad har tryckerier för vinning av att satsa på automationslösningar?

– I dag är all industris stora utmaning att få tillgång till arbetskraft. Att automatisera delar av sin hantering gör våra kunder mindre känsliga för omvärldsfaktorer såsom sjukfrånvaro under pandemitider och lönediskussioner. Dessutom kommer automatisering av enkla och monotona arbetsuppgifter göra våra kunder till mer lockande arbetsgivare om de saknar de monotona arbetsuppgifterna – något som helt säkert kommer att bli allt viktigare.

Foto: Pressbild

Är implementering av robotlösningar mer ämnade för stora produktioner, eller gäller det även för mindre företag?

– Absolut inte, själva vitsen med en robot är ju just dess enorma flexibilitet. Den stora skillnaden mellan en specialmaskin och en robot är ju just det att en robot kan utföra flera olika uppgifter och tilldelas nya med enkla grepp. En specialmaskin kräver i motsats en omfattande ombyggnad. Att en robot enbart är avsedd för stora serier är en missuppfattning. Behovet av automation ökar dramatiskt av flera skäl, enligt Micael Amandusson.

– Krig och pandemier har tydligt visat på hur känsligt det globala systemet med leveranser är, genom att flytta större delar av produktion och hantering tillbaka minskar då detta beroende. Och genom att samtidigt automatisera slår man två flugor i en smäll – man minskar kostnaderna och ökar sin flexibilitet, och som sagt, blir mindre beroende av att ha full personalstyrka på plats.

Om man som tryckleverantör går i investeringstankar att automatisera, vad har du för tips att ge?

– Var väldigt tydlig på vilka mål ni vill uppnå med ert projekt, var inte rädd för att diskutera med flera leverantörer. Att dessutom göra en grundlig förstudie är ofta en kostnadseffektiv väg framåt.

Robottäta länder

Enligt en rapport från International Federation of Robotics (IFR) placerar sig Sverige på femte plats på listan över de robottätaste länderna i världen. Förstaplatsen innehas av Sydkorea och i fallande ordning kommer Singapore, Japan och Tyskland. Därefter placerar sig alltså Sverige. Robottätheten beräknar IFR genom antalet robotar per 10 000 anställda i en industri. 126 robotar per 10 000 anställda är genomsnittet globalt 2020. Utvecklingen har alltså gått i en rasande takt. Jämfört med fem år tillbaka är det nästan en fördubbling, enligt rapporten World robot report.

Ola Mellström, svensk försäljningschef hos Universal Robots, säger att tryckerianställda fortfarande handplockar mycket, men att robotar om några år kommer att bli en vanligare syn ute på tryckerier. Foto: Pressbild

Ständigt ökat intresse

Den danska robotutvecklaren Universal Robots är specialiserad på kollaborativa robotar, eller cobots som är en annan vanlig benämning. Ola Mellström, svensk försäljningschef, ser ett ständigt ökande intresse och efterfrågan på robotar och automation.

– Vi jobbar enbart med kollaborativa robotar och de är framför allt till de små och medelstora företagen. De som har en varierad produktflora och inte stora serier. Vi riktar oss mot dem och där ser vi väldigt stor potential.

Vilka typer av arbetsmoment kan det handla om?

– Det är mycket palletering och mycket maskinbetjäning. Att mata en maskin som ska göra ett moment för att sedan få ut detaljen. Men palletering är en jätteapplikation.

Företagets försäljning i Norden talar sitt tydliga språk. Ola Mellström backar upp det med att företaget årligen har ökat med cirka 25–30 procent sedan 2015. Enda undantaget var pandemiåret 2020 med en smärre nedgång, och sedan fortsatte det uppåt igen.

– 2021 slutade en bra bit över 2019 och vi har en stark tro även framåt på ökningar i minst samma klass som tidigare.

Inte ersätta personal

Det största argumentet för att automatisera har alltid handlat om att ta bort tråkiga repetitiva uppgifter, enligt Ola Mellström. Ett annat kan vara att förbättra arbetsmiljön och komma ifrån arbetsuppgifter som kan vara farliga för personal att utföra. Argumenten kan appliceras på en lång rad branscher. Men det finns fler fördelar att ta i beaktande.

– Jag skulle säga att nu är vi ur en pandemi, och jag upplever att företagen ser sig om nu för man inser att man är mer sårbar än vad man tidigare var. Man vill nog säkra att man har en produktion igång och inte att man står där utan hela personalstyrkan. Det jag ser är att många vill automatisera, inte för att ersätta befintlig personal utan för att kunna ta in fler jobb och istället låta personalen göra roligare uppgifter än vad de gör till viss del i dag. Inte att man ska ersätta en arbetare med en robot. Det snacket tycker jag känns väldigt avlägset i dag.

Universal Robots är specialiserade på kollaborativa robotar, så kallade Cobots. Foto: Pressbild

Att bara större företag med stora produktioner skulle vara aktuella för automations- och robotlösningar är en missuppfattning, säger Ola Mellström och berättar att de nyligen var ute och gjorde en installation hos ett mindre svetsföretag med fem anställda.

– Nej, vi riktar oss som sagt mot mindre företag. Ägaren kände att det var bättre att lära upp roboten hur det ska svetsas så att de anställda kunde göra något annat. Det är verkligen inga begränsningar.

Han säger att än så länge är robotlösningar inte så vanliga att se ute på tryckerier. Fortfarande är det mycket handplock som gäller. Men det lär komma mer och mer:

– Jag skulle tro att inom en period på 5–6 år så kommer det att vara så pass vanligt att man inte reagerar på det, säger han och drar paralleller till när det pratades mycket om Tesla och nu står det elbilar i var och vartannat kvarter.

Varför är det viktigt att automatisera?

– För att behålla konkurrenskraften och för att behålla produktionen i Sverige så tror jag att vi måste automatisera. För slår man ut det som är det dyra i tillverkningen av en produkt så är det ofta arbetskostnaden. Om man kan köra en robot på ett kvällsskift eller på en fredag eftermiddag och att den får stå och tugga några timmar så tror jag att mycket är vunnet för företagen. Att man vågar ta in nya ordrar. För du kan inte hitta någon som vill stå och jobba en torsdag kväll längre. I en storstad kanske det finns ett underlag och du kan anställa folk, men ute på landsbygden är det svårt att hitta människor som vill stå ute i en produktion.

– Vi försöker göra tröskeln så låg som möjligt så att man gör det så enkelt och smidigt som möjligt att automatisera. Sedan kan du egentligen automatisera allting. Men, det kostar därefter. Men en enkel och smidig automation, där du plockar eller staplar något ska inte kosta många hundratusen och du kommer att kunna räkna hem det snabbt. Vi brukar säga att det är en payoff på nio till arton månader, säger Ola Mellström.

Palletering är ett vanligt jobb för en robot. Foto: Pressbild

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]