fredag 5. augusti – vecka 31
Nicolas Hirchwald försäljningsrepresentant för Konica Minolta i etikettsegmentet tillsammans med Etiq Lyon-tryckeriets grafiker Marion Parmentier och ägaren Bertrand Genin.
Företaget har nu levererat sin tusende AccurioLabel-press för digital etikettproduktion. Och ett nytt tillkännagivande på etikettsidan kommer längre fram, antyder Carsten Bomgren.
Konica Minolta uppger att de har en ledande position på marknaden för tonerpressar inom digital etikettproduktion. Marknadsandelen i Europa uppgick till 28 procent för fjolåret 2021.
Installation nummer 500 gjordes efter två år och när företaget nu närmar sig sju år med sina digitala etikettpressar i AccurioLabel-serien har de nått milstolpen att leverera 1000 maskiner till kunder i Europa.
Enligt Konica Minolta är digitalpressarna en prisvärd ingång till högkvalitativ digital etikettutskrift. Ursprungligen riktade tillverkaren in sig på små och medelstora etikettkonverterare. Målet, att erbjuda flexibla system utvecklade för att ge användare kortare bearbetningstider för hantering av små till medelstora utskriftsjobb. Men enligt företaget är maskinserien nu även accepterad av större etikettproducenter.
Den digitala etikettpressen AccurioLabel 230. Foto: Pressbild
Den tusende kunden blev Etiq’Lyon. Företaget med sju anställda i Caluire nära Lyon är en tillverkare av självhäftande etiketter. Maskinmodellen AccurioLabel 230 blev valet. Bertrand Genin, ägare till Etiq’Lyon, säger i ett pressmeddelande investeringen innebär att företaget fortsätter sin resa inom digitaltryck. Något han är stolt över.
– Den här investeringen kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda många andra nya affärslösningar för våra kunder som är spridda över alla industribranscher, tack vare det stöd vi får, maskinens mycket goda färgstabilitet och höga produktionshastigheter.
Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef för affärsområdet Professional Printing Group hos Konica Minolta Business Solutions Europe säger att installationen av den tusende AccurioLabel-pressen är en viktig milstolpe. Han hintar även om ett kommande produktsläpp.
– Vi omprövar ständigt möjligheterna och har seriösa planer på att växa vår etikettverksamhet ytterligare med ytterligare ett tillkännagivande vid horisonten.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!