Studie: Pappersbaserade material kan återvinnas minst 25 gånger

Återvinningsgraden är hög på wellpapp, enligt en studie. Foto: Pixabay

Pappersbaserade förpackningsmaterial såsom falskartong och wellpapp kan återvinnas minst 25 gånger utan att förlora vare sig mekaniska eller strukturella egenskaper. Det visar en studie från tekniska universitet i Graz, Österrike.

I början av 2022 släpptes en en ny studie, Recyclability of cartonboard and carton från tekniska universitetet i Graz.

Studien syftade till att ta reda på hur en fiberblandning som användes för tillverkning av falskartong klarade sig under 25 återvinningscykler. I en tidigare studie med fokus på papperskvalitetsstrukturen som används för att tillverka wellpapp fann man en minskning på 5 till 10 procent i materialets mekaniska egenskaper under samma varaktighet. Den nya forskningen från universitetet i Graz visade på ”ingen negativ effekt på de mekaniska egenskaperna” av icke förädlade och obestrukna kartonger som återvinns minst 25 gånger.

Hög återvinning för papper

Enligt siffror från Eurostat låg återvinningsgraden för papper, kartong och kartong på cirka 85 procent i Europa 2019. Metall kom på andra plats med 81 procent, glas 76 procent. Plast hamnade på en återvinningsgrad om endast cirka 40 procent.

Ett högre mål

Branschalliansen 4evergreen har satt upp ett branschöverskridande mål att höja den totala återvinningsgraden för fiberbaserade förpackningar i Europa till 90 % till 2030.

Studien gjordes på uppdrag av den europeiska organisationen för well- och kartongtillverkare, Pro Carton.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: 

Skenande papperspriser hett ämne på printkonferens

Vad ligger bakom den kraftiga prisökningen på papper? Vilka utmaningar står direktreklamen inför? Och varför står sig boken fortfarande så stark? Det var några av de ämnen som avhandlades när Intergraf och Nopa anordnade konferensen ”Print Matters for the Future”.

Publicerat av: