fredag 5. augusti – vecka 31
Emballator satsar på ny mätutrustning med målet att ta fram bättre förpackningsmaterial som exempelvis förlänger hållbarheten på livsmedel. Foto: Pressbild
Emballator Innovation Center investerar i mätutrustning för att mäta syrebarriäregenskaper hos olika förpackningsmaterial. Att förbättra hållbarhetstiden på produkter och livsmedel och att bättre kunna hjälpa kunder i val av material är ett fokusområde, enligt innovationschefen Mats Jeppsson.
Packnorth har tidigare berättat om att Emballator startade upp ett kunskaps- och innovationscenter i småländska Ljungby i fjol. Fokus, att utveckla morgondagens hållbara material för plast- och aluminiumförpackningar. Nu har innovationscentret investerat i ny utrustning för att mäta syrebarriäregenskaper. Investeringen görs för att bättre kunna guida kunder till att göra sina materialval till förpackningar.
Med den nya utrustningen utvärderas ett materials barriäregenskaper genom mätning av Oxygen Transmission Rate (OTR). Det handlar om kvantiteten av syre som kan släppas igenom en specifik del av förpackningsmaterialet över tid.
Mats Jeppsson, innovationschef på Emballator Innovation Center. Foto: Pressbild
Företaget skriver i ett pressmeddelande att alla polymerer är genomträngliga för gaser i olika utsträckning och deras barriäregenskaper kan påverka deras lämplighet för en viss applikation. Barriäregenskaperna beror inte bara på materialet utan kan också påverkas av parametrar från bearbetning under produktion. Andra saker som påverkar är temperaturer och luftfuktighet under transport och lagring. Genom att minska tillgängligheten av syre i förpackningen så mycket som möjligt kan hållbarheten förlängas.
Enligt Mats Jeppsson, innovationschef på Emballator Innovation Center, är den nya utrustningen enkel att hantera och med ett prov på endast 50×50 millimeter förpackningsmaterial från film, ark, plastbelagt papper eller plastförpackningar kan de mäta hastigheten som syre tränger igenom materialet. Transmissionshastigheten för andra gaser kan också mätas.
– Att förbättra hållbarhetstiden är ett fokusområde för oss på Innovation Center för att kunna hjälpa kunder att nå sina hållbarhetsmål. Datan som genereras från utrustningen kommer att stötta produktutveckling, tillverkning och marknad i många segment som livsmedel, medicin, kosmetik och kemi.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige