torsdag 4. augusti – vecka 31
Labelexpo Europe, 26-29 april, i Bryssel arrangeras i år utan Gallus och Heidelberg. Foto: Pressbild
Heidelberg och Gallus har beslutat att inte delta på etikettmässan Labelexpo i slutet av april i Bryssel. Ett svårt beslut enligt företagen då Gallus alltid varit en stor utställare på mässan.
26-29 april arrangeras Labelexpo Europe i Bryssel. Denna gång blir det utan Heidelbergs dotterbolag Gallus som vanligtvis är en återkommande utställare. Det skriver företagen i ett pressmeddelande.
Anledningen som pekas ut är den allvarliga bristen i pandemin på mikrochips, elektroniska delar och många andra komponenter som lett till längre leveranstider inom de flesta branscher.
Gallus har därför beslutat att alla tillgängliga komponenter ska gå till kundmaskiner som redan är i ordning. Enligt företaget har de haft ett bra år, där det har sålts mycket maskiner. Man känner dock att det inte kan vara motiverat att ställa upp med nya maskiner på mässan, och samtidigt riskera förseningar på redan beställda kundmaskiner.
Istället hoppas företagen att intresserade kunder deltar i ett Label Day-event i Heidelberg, Tyskland den 25 april 2022 – dagen innan Labelexpo-mässan i Bryssel öppnar. Där kommer företagen visa sitt utbud inom smalbaniga (narrow web) etikettlösningar samt arkoffset och våtlimsetiketter.
Gallus har också beslutat att etablera ett nytt event- och democenter vid deras huvudkontor i St. Gallen, Schweiz, där de i slutet av 2022 planerar att visa nya produkter i produktion. Gallus räknar med att vara tillbaka på Labelexpo i september 2023.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige