Bananlåda i återvunnen papp

Greenfoods nya bananlåda ska produceras med endast återvunnet papper. Foto: Pressbild

Livsmedelskoncernen Greenfood väljer att använda enbart återvunnen kartong till bananlådor.

Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood. Foto: Pressbild

I de nya banankartongerna till varumärket Daily Greens satsar den nordiska och europeiska livsmedelskoncernen Greenfood på att använda en ny bananlåda av 100 procent återvunnet papper. Det skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Ingen ny träråvara ska användas i framställningen av lådorna som tillverkas lokalt i Ecuador. Enligt företaget ger det en minskning av koldioxidutsläppen med 308 kilo per ton återvunnet papper, närmare 7000 träd sparas per år.

– Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och därför är den nya lådan ett viktigt steg i vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara. Genom att använda återvunnen råvara som förpackningsmaterial reducerar vi koldioxidutsläppet samtidigt som vi sparar värdefulla naturresurser, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Enligt den livsmedelskoncernen har de arbetat de senaste åren med att förbättra sina förpackningslösningar. Det handlar om att att reducera mängden förpackningsmaterial, byta till återvunnen eller förnybar råvara, samt att göra förpackningarna återvinningsbara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: