torsdag 30. juni – vecka 26
Dryckeslocket Liplid vinner förpackningspris. Foto: Pressbild
Svenska företaget UniCup Scandinavia hyllas för sitt biobaserade dryckeslock av gran och tall för on-the-go-marknaden. Locket sätts i bägaren istället för på.
Organisationen WPO (World Packaging Organisation) ger svenska företaget Unicup Scandinavia pris i kategorin Förpackningsmaterial och komponenter för dryckeslocket Liplid. Juryns motivering lyder:
”Liplid är en vinnare eftersom det är ett bättre, säkrare och mer trevligt sätt att dricka på on the go. Locket är dessutom 100 procent återvinningsbart och 100 procent biologiskt nedbrytbart”.
Dryckeslocket består av gran och tall. Enligt UniCup Scandinavia förbättrar locket både stabiliteten och dryckesupplevelsen för on-the-go drycker. Locket sätts i bägaren istället för på. En design som gör att 25 procent mindre mängd material används i produktionen. Bakom företaget UniCup Scandinavia står grundarna Lars Bendix och Håkan Löfholm. De har arbetat med utvecklingen av produkter för mat och dryck on-the-go i över 20 år.
– Det är ett fantastiskt erkännande av vårt innovativa och klimatsmarta lock. Ett lock som dessutom gör att kaffet smakar så mycket bättre. Utnämningen visar att världen behöver smarta och funktionella alternativ till alla de dryckeslock av plast som dominerat marknaden, säger Jesper Berthold, vd på UniCup Scandinavia.
UniCup Scandinavia är ett licens- och innovationsbolag och har utvecklat Liplid tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE).
Organisationen WPO (World Packaging Organisation) består av en jury med 36 experter från lika många länder. Priset till Liplid kommer att delas ut i samband med den stora förpackningsmässan i Milano den 4 maj 2022.
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Senast 31 juli ska tävlingsbidragen skickas in, men under hela juni månad erbjuds ”Early Bird” med reducerad anmälningsavgift.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Vad ligger bakom den kraftiga prisökningen på papper? Vilka utmaningar står direktreklamen inför? Och varför står sig boken fortfarande så stark? Det var några av de ämnen som avhandlades när Intergraf och Nopa anordnade konferensen ”Print Matters for the Future”.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 8. juni, 2022
AquaStop är ett nytt vattentåligt papper från Smurfit Kappa. Det är en del av förpackningsföretagets nya TechniPaper-portfölj, en serie papper utformade för att hantera även de mest komplexa leveranskedjorna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 8. juni, 2022
Stora Enso undersöker möjligheten att ställa om produktionen på bruket i belgiska Langerbrugge. Konverteringen avser en av papperslinjerna för att börja tillverka återvunnen wellpappråvara.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 7. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige