lördag 6. augusti – vecka 31
Johanna Hagelberg, ny chef för divisionen Biomaterials. Foto: Pressbild
Johanna Hagelberg utses till ny chef för Stora Ensos affärsområde Biomaterials.
– I vår transformation mot biobaserad innovation fortsätter vi att utveckla vår nuvarande verksamhet, samtidigt som vi möjliggör snabb kommersialisering av våra nya regenerativa produkter, säger hon.
Johanna Hagelberg började på Stora Enso 2013. Innan dess hade hon ledande befattningar inom bland annat General Motors, NCC och Vattenfall. Och sedan 2014 har Hagelberg varit global chef för Stora Ensos division Sourcing and Logistics.
Nu tar hon över rollen som Executive Vice President för divisionen Biomaterials. Hon ingår sedan 2014 även i koncernens ledningsgrupp.
– Biomaterial är ett strategiskt viktigt område för Stora Enso, säger Stora Ensos vd Annica Bresky i ett pressmeddelande och fortsätter:
– När vi nu går in i en ny innovationsdriven era för biomaterial är jag mycket glad att kunna tillsätta Johanna som chef för divisionen. Hennes starka ledaregenskaper och erfarenhet från olika branscher, inklusive fordonsindustrin, kommer att hjälpa oss att ta verksamheten till en ny nivå. Johanna har rätt bakgrund och kompetens för att påskynda kommersialiseringen av nya biobaserade produkter, exempelvis Lignode, ligninbaserat kol för elektrifiering av fordon.
Johanna Hagelberg har två magisterexamina i Management of Manufacturing Systems samt Industrial Engineering and Management.
– Jag ser fram emot möjligheten att tillsammans med teamet leda divisionen Biomaterials. I vår transformation mot biobaserad innovation fortsätter vi att utveckla vår nuvarande verksamhet, samtidigt som vi möjliggör snabb kommersialisering av våra nya regenerativa produkter, säger Johanna Hagelberg i ett pressmeddelande.
Enligt Stora Enso har rekryteringsprocessen påbörjats för att hitta en ny chef för affärsområdet Sourcing and Logistics. Tills dess kommer Tuomas Mustonen, för närvarande SVP Performance, Controlling and Strategy inom Sourcing and Logistics, att agera tillförordnad chef.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 16. december, 2021
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige