Förpackningsföretag siktar mot miljarden

DS Smith har strategin klar till år 2025, enligt Miles Roberts, koncernchef för DS Smith.

DS Smith har ett uttalat mål att ersätta engångsplast med fiberbaserade lösningar. Enligt företagets ekonomiska halvårsrapport framgår att 170 miljoner bitar engångsplast hittills fasats ut. Nu siktar de på att nå miljarden.

DS SMith lanserade sin hållbarhetsstrategi Now and Next förra året, något som Packnorth tidigare har berättat om. I strategin siktar företaget mot att nå en stark cirkulär affärsmodell, hjälpa kunder att ersätta problemplast med pappersbaserade lösningar samt ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningbara förpackningslösningar.

Två miljoner i veckan

Enligt det globala förpackningsföretaget har de sedan de lanserade sin hållbarhetsstrategi i genomsnitt tagit bort mer än 2 miljoner stycken engångsplast per vecka från sina kunders förpackningar och butiksexponeringsprodukter för att ge kunderna ökad återvinningsbarhet för förpackningar och en minskad miljöpåverkan. Det redovisar det London-börsnoterade företaget i sin ekonomiska halvårsrapport.

 Mål till 2025

Totalt ska det handla om 170 miljoner bitar engångsplast som byts ut till pappersbaserade lösningar för exempelvis stormarknader och online-återförsäljare runt om i världen. Målet är att DS Smith ska ta bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna.

– Vi arbetar med våra kunder för att ersätta mer än en miljard bitar problemplast med helt återvinningsbara, fiberbaserade förpackningslösningar till 2025. Konsumenter kräver i allt högre grad mindre avfall från sina produkter, och vi anammar denna agenda för förändring för att skydda planeten och skapa en mer hållbar framtid, säger Miles Roberts, koncernchef för DS Smith i ett pressmeddelande.

Rapport visar möjligheter

En forskningsrapport beställd av DS Smith visar att det årligen finns möjligheter att ersätta 1,5 miljoner ton plast för engångsbruk från butikshyllorna runt om i Europa med alternativa och återvinningsbara material. En marknad som kan vara värd 5,7 miljarder pund per år för wellpappförpackningsindustrin, drygt 68 miljarder svenska kronor.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Samverkan kring hållfastlära för morgondagens förpackningar

Det började med att ett femårigt strategiskt samarbetsavtal mellan Tetra Pak och Lunds tekniska högskola (LTH) kom på plats. Nu undersöker de material på mikronivå för att få ökad kunskap om hur olika material reagerar på olika påfrestningar som stötar och temperaturskillnader. Målet – att få fram bättre livsmedelsförpackningar.

Publicerat av: 

Satsar på mätutrustning till innovationscenter

Emballator Innovation Center investerar i mätutrustning för att mäta syrebarriäregenskaper hos olika förpackningsmaterial. Att förbättra hållbarhetstiden på produkter och livsmedel och att bättre kunna hjälpa kunder i val av material är ett fokusområde, enligt innovationschefen Mats Jeppsson.

Publicerat av: 

Flexibla barriärförpackningar hamnar under lupp

Ungefär hälften av dagens konsumentplastförpackningar består av plastfilm,  men bara en tredjedel av det sorterade materialet återvinns hos Svensk Plaståtervinning och FTI. Ett nytt samarbetsprojekt är nu igång för att öka cirkulariteten. På sikt är målet att öka sorteringen i plaståtervinningen med 10 procent.

Publicerat av: 

Namnbyte för dansk branschorganisation

Den danska föreningen GA, Grafisk Arbejdsgiverforening, bytte 2015 namn till Grakom. För att spegla utvecklingen är det nu dags att förnya namnet igen. Organisationen består i dag av åtta branschgemenskaper, däribland EmballageForum och Dansk FlexoForum.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]