Segrare utsedda i Gmund Award

Fyra av de vinnande bidragen i Gmund Award. Foto: Pressbild/kollage

Åttonde upplagan av Gmund Award har avgjorts. Vinnarna prisades för förpackningar och trycksaker i sju tävlingskategorier. 300 bidrag kom in totalt till tävlingen och för i år delades det också ut ett särskilt hållbart pris.

Tyska papperstillverkaren Gmund Paper har ett brett sortiment med olika pappers- och kuvertkollektioner. Papyrus är återförsäljare av sortimentet i Sverige. För åttonde gången har vinnarna i Gmund Award korats. Kravet för att delta i tävlingen är att Gmunds papper används i skapandet av de olika tävlingsbidragen. Juryn bestod av externa och interna experter från branschen. Totalt granskade de 300 inkomna bidrag.

Tre bidrag gick vidare till final i varje kategori, innan vinnare till slut utsågs i sammanlagt sju tävlingskategorier. För i år delades det också för första gången ut ett pris för ett särskilt hållbart projekt, Green Innovation, samt ett hederspris.

Seraph Designs bidrag, ett inbjudningskort. Foto: Pressbild

I postutskickskategorin ”Mailing” vann Miamibaserade byrån Seraph Design för sitt inbjudningskort till konserthuset New World Symphonys 32:a jubileumsgala med temat ”A World of Difference”. Inbjudan visar upp ensemblens globala inflytande på den klassiska musikscenen. Inbjudningskortet har förpackats i en komplex handvikt världskarta. Papperet byrån har valt är Lakepaper Blocker och Gmund Matt 86 och 89 papper. Teknikerna som används för skapelsen är fyrfärgslitografi, stansning och varmfoliering.

Tokyoförlaget fick pris i konstkategorin. Foto: Pressbild

Förlaget Shueisha Publishing House i Tokyo skapar konsttryck men är också specialiserade på japanska mangaserier. Förlaget vann kategorin Art. Vinnarreceptet var Gmunds papper av 100 procent bomull, en Heidelberg-press från 1960 samt användandet av den nya databastekniken blockchain. ”En taktil sensation”, enligt juryn. Förlaget har målet att etablera manga som en erkänd konstform.

Möbelföretaget Dauphin Groups bidrag. Foto: Pressbild

Dauphin Human Design kammade hem Business-kategorin med sina förpackningar och broschyrer. Dauphin Group är en global leverantör av sittmöbler och andra system för inrednings- och kontorsmiljöer. I framtagandet av trycksakerna användes flera av papperstillverkarens papper: Gmund Colors Matt 63, 01 och 99, Gmund Bauhaus Dessau med flera. Trycket och förädlingen inkluderar varmfoliering, 2/0 Pantone-tryck och 4/4 Euroscala-tryck, samt relieflack.

Vinnaren i förpackningskategorin använde papper ur kollektionen Gmund Bio Cycle. Foto: Pressbild

För kunden Retterspitz utvecklade den tyska byrån FYFF pappersbaserade förpackningar för
parfymserien ”Juniper”. Förpackningar som ledde byån till segrare i förpackningskategorin. För förpackningarna användes en speciell 350-grams ytvikt av Gmund Bio Cycle. Det är en samling papper gjorda av alternativa ingredienser som gräs, vete, hampa och bomull samt en gjord av 10o procent återvunnet papper. Jurymedlemmarna imponerades av papperets speciella ytstruktur och konturstansningen.

För etiketterna togs ett specialtillverkat självhäftande papper med en unik ytstruktur fram, även detta papper är baserat på papperskollektionen Gmund Bio Cycle.

Ett bröllopskort där blindprägling var centralt charmade juryn. Foto: Pressbild

Det tyska efterbehandlingsföretaget Bölling drog högsta vinsten i kategorin Private med bröllopskortet ”We Said ’I Do’”. Trycktekniker fick helt stå tillbaka i skapelseprocessen. Istället var det blindprägling som stod för att skapa skuggor och ljus på bröllopskortet. Enligt juryn fångar den sofistikerade trycksaken verkligen betraktarens ögon eftersom endast papper har använts. En laminerad variant av Gmund Hampa  (640 gram per kvadratmeter) användes. Banderollen är tillverkad med papperet Gmund Cotton. Varje bröllopskort kommer också i matchande kuvert från Gmund.

Årsboken tog hem kategorin Corporate. Foto: Pressbild

Wiesendanger Medien tog förstaplatsen med sitt årliga magasin i affärs- och företagskategorin Corporate. Flera olika tryck- och efterbehandlingstekniker användes för att skapa magasinet. Offsettryck med led uv och opak vit var en av tryckteknikerna som användes. I efterbearbetningen tog man till väldigt krävande och ovanliga metoder som inte hör till vanligheterna, samt en tekniskt utmanande limbindning.

Fotoboken från tryckeriet Druckerei Vogl föll juryn i smaken. Foto: Pressbild

I bokkategorin vann det tyska tryckeriet Druckerei Vogl. En fotobok föll juryn i smaken: ”Den förtjusande känslan av papperet harmoniserar perfekt med de sensationella bilderna av naturen och människor.” Led-uv offset stod för trycket av boken och den speciella bokryggen gör att läsaren kan öppna boken mer plant. För omslaget har svart hotfoil lagts på bomullspapper.

Kollektionen med hampa-papper tog hem nya priset Green Innovation. Foto: Pressbild

Det nyinstiftade priset Green Innovation gick till Goldbuch Georg Brückner för sitt papeteri innehållande anteckningsböcker, arkivmappar och fotoalbum. Dessa produkter av hampapapper offsettrycktes och efterbehandlades med blindprägling manuellt med hjälp av en Baier-präglingspress.

Beethoven-hylling fick Gmund Awards hederspris. Foto: Pressbild.

Hederspriset då? Det gick till det tyska tryckeriet Druckteam som skapat pop up-utställningen Flowers for Elise för hyllningen av kompositören Beethovens år 2020. Välbekanta porträtt av Beethoven förenades via digitalt producerade bilder skapade av konstnären Tobias Schreiber. Fyrtioåtta individbilder användes för att skapa en komplett bild via digitaltryck. Gmund Colours Matt-kollektionen med olika nyanser och färger användes perfekt för att kombinera musik med papper, tyckte juryn.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Samverkan kring hållfastlära för morgondagens förpackningar

Det började med att ett femårigt strategiskt samarbetsavtal mellan Tetra Pak och Lunds tekniska högskola (LTH) kom på plats. Nu undersöker de material på mikronivå för att få ökad kunskap om hur olika material reagerar på olika påfrestningar som stötar och temperaturskillnader. Målet – att få fram bättre livsmedelsförpackningar.

Publicerat av: 

Satsar på mätutrustning till innovationscenter

Emballator Innovation Center investerar i mätutrustning för att mäta syrebarriäregenskaper hos olika förpackningsmaterial. Att förbättra hållbarhetstiden på produkter och livsmedel och att bättre kunna hjälpa kunder i val av material är ett fokusområde, enligt innovationschefen Mats Jeppsson.

Publicerat av: 

Flexibla barriärförpackningar hamnar under lupp

Ungefär hälften av dagens konsumentplastförpackningar består av plastfilm,  men bara en tredjedel av det sorterade materialet återvinns hos Svensk Plaståtervinning och FTI. Ett nytt samarbetsprojekt är nu igång för att öka cirkulariteten. På sikt är målet att öka sorteringen i plaståtervinningen med 10 procent.

Publicerat av: 

Namnbyte för dansk branschorganisation

Den danska föreningen GA, Grafisk Arbejdsgiverforening, bytte 2015 namn till Grakom. För att spegla utvecklingen är det nu dags att förnya namnet igen. Organisationen består i dag av åtta branschgemenskaper, däribland EmballageForum och Dansk FlexoForum.

Publicerat av: