Kabelförpackningar ska göra det enklare för installatörer

Företagets nya kabelförpackning Cable Guy. Foto: Pressbild

Kabeltillverkaren Nexans har utvecklat ett nytt förpackningssortiment, framtaget för att underlätta arbetet åt installatörer, skydda kablar under transport och bidra till ett minskat klimatavtryck, enligt företaget.

Det nya förpackningssortimentet ska inte bara hjälpa till att skydda kablarna under transporter utan de har även utformats för att kunna användas som ett verktyg i installatörernas arbeten.

Kablar kan rullas in

Förpackningslösningarna gör att det går att använda överblivna kablar vid ett senare tillfälle, enligt kabeltillverkaren Nexans.

– Våra kablar är metermärkta så du vet hur mycket du har använt och enkelt kan rulla in resterande kabel och bära tillbaka den när du är klar. Vi har olika förpackningslösningar för olika kablar och hos samtliga går det att återförsluta förpackningen om du inte nyttjar hela kabeln på en gång. På så vis håller sig kabeln ren och snygg till sista metern. Förpackningen är dessutom fukttålig och lätt att förvara i bilen, säger Katrin Strömsjö Marketing Communication Manager, Nexans Sweden

Emballage med handtag

Tidigare paketerades kablarna i en plastad ring. Nu kommer kablarna i wellpapplådor med integrerade handtag.

– Vi har ett sortiment av förpackningar med målsättningen att förenkla installatörernas vardag.

Produceras lokalt

Enligt Nexans har en viktig faktor varit att ha en lokalproduktion på de förpackningslösningar som består av wellpapp, samt att de är 100 procent återvinningsbara.

– Vi tar hela tiden steg mot vårt klimatmål. Miljövänliga, återvinningsbara förpackningar är en integrerad del av Nexans övergång till ett cirkulärt samhälle.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: