Dags för kunskapsbyggande förpackningskonferens

Packbridge arrangerar Top Packaging Summit, torsdag 24 november. Foto/Montage: Packbridge

En digital konferens med rundabordssamtal och presentationer av inbjudna talare från förpackningsindustrin väntar på årets upplaga av Top Packaging Summit, 24 november.

Liksom förra årets internationella konferens blir årets Top Packaging summit digital och livesänds 24 november. Förpackningsnätverket Packbridge är arrangör och konferensen är uppdelad i tre delar – ett rundabordssamtal, föreläsningar och digitalt mingel.

Teknik, framtid och hållbarhet

Vid det runda bordet är ämnena de politiska riktlinjer som branschen kan förvänta sig i utvecklandet av framtida hållbara innovationer, den senaste forskningen inom cirkulära system för plast, vilken roll data och ny teknik spelar för att skala upp verksamheter samt hur framtidens livsmedel kommer att påverka planeten och människor.

Med i dessa samtal är Anni Loukaskorpi, hållbarhetschef hos S Group, Moderaternas Europaparlamentsledamot Arba Kokalari, riksdagsledamot, Erik Månsson, vd för Innoscentia, Liselott Lading, affärskonsult för Stratiteq och Rajni Hatti-Kaul, professor i bioteknik vid Lunds universitet. Moderator för denna del är Johan Wester, grundare och kreativ chef för Skånemotor.

Förpackning och innovation

Föreläsningarna som tar vid under förmiddagen fram till lunch kommer att fokusera på utveckling av smarta förpackningsinnovationer, hållbara val av material och lösningar, strategiska riktningar inom detaljhandel och e-handel utifrån insikter från morgondagens konsumenter.

Presentationerna kommer att fokusera på utveckling av smarta förpackningsinnovationer, strävan efter det mest hållbara valet av material och lösningar, strategiska riktningar inom detaljhandel och e-handel, med stöd av insikter från morgondagens konsumenter. Teresa Ewing, Packaging solution engineer hos Ikea är moderator.

Hållbara e-handelsförpackningar

I ett urval kommer Annica Eldh, innovations- och utvecklingschef hos H&M Group inom onlineförpackningar föreläsa om hur man designar hållbara e-handelsförpackningar. Maria Hagström Blomqvist, hållbarhetschef på Systembolaget talar under rubriken ”Att driva på en förändring: klimatsmartare förpackningar inom alkoholdrycksindustrin” och Jean-Francois Roche, Senior Vice President och President för EMEA, Graphic Packaging International ger sitt perspektiv på fiberbaserade förpackningar: Hur man bekämpar växande miljöutmaningar.

Alla talare presenteras på Packbridge hemsida där det även går att anmäla sig till konferensen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

Digitalt förpackningsflöde för korta serier

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Besök hos Fiskeby: Förpackningar på returfibrer ett bra miljöval

Med alla plastlarm och skogen som alla drar i, är det då inte bra att veta att det finns tillverkare av förpackningskartong i Sverige som är gjord på 100 procent returfibrer? Fiskeby Board AB utanför Norrköping är den enda tillverkaren i Skandinavien och som dessutom kan separera fibrerna från plastbeläggningen i exempelvis mjölkförpackningar.

Publicerat av: