Rapport från Heidelbergs kundevent: ”Det har varit tydliga investeringssignaler”

Svenska tryckerier och förpackningsföretag kollade in de senaste produktnyheterna från tillverkarens nya stora democenter i Wiesloch Waldorf. Intresset och investeringsviljan var det inget fel på under dagen.

Den tyska tillverkaren av grafiska maskiner, programvara, tjänster och förbrukningsvaror fick återigen möjlighet att bjuda in till sitt stora kundevent Heidelberg Innovation Week i Wiesloch Waldorf där även flera av företagets partners fanns representerade. Eventets slogan gick under titeln ”One step ahead”. Kunder från hela Europa kom för att titta närmare på utställningen i företagets democenter, som snarare kan liknas vid en stor tryckerihall uppdelad i tre avdelningar: kommersiellt tryck, förpackning och etiketttryck.

Heidelberg la ett extra fokus på de maskininnovationer som lanserats under de senaste 18 månaderna och presentationer och demonstrationer kring de olika maskinerna kunde även följas online.

Svenska kunder på plats

Oscar Runesson och Lars Lindberg hos Heidelberg Sverige gladdes åt möjligheten att få visa stora delar av prodduktregistret i Heidelbergs lokaler för ett 20-tal svenska representanter från svenska tryckeri- och förpackningsföretag.

– Det betyder extremt mycket för oss att kunna få hit så många kunder. Efter så många månader där vi inte har kunnat mötas så känns det här superkul att vi kan få visa upp oss i ny kostym med vårt nya democenter, säger Oscar Runesson.

Oscar Runesson och Lars Lindberg hos Heidelberg Sverige. Foto: Claes Nordström

– Det är extra kul att se att så många som ville komma. Och det känns som att de som är här verkligen är här för att titta och investera. Det har varit tydliga investeringssignaler hos de som är här och det känns väldigt positivt, säger Lars Lindberg och förtydligar att det inte enbart handlar om maskiner och programvara utan även kring material och tjänster. Heidelbergs mål är att vara en partner till kunder på alla sidor.

Den senaste tryckpressen

I offsetväg stack den nya arkmatade pressen Speedmaster CX104 ut. Heidelberg har satsat på att ge flexibilitet till kunderna. Offsetpressen kan konfigureras för olika tryckbehov oavsett om den ska hanteras av en civiltryckare, förpacknings- eller etikettryckare. Tryckpressen klarar hantera allt från tunt bipacksedelpapper upp till kartongkvaliteter. Pressen kan trycka med exempelvis sex färger plus ett lackverk i hastigheter som når upp till 16 500 ark i timmen. Sedan lanseringen i somras har 1 000 av pressens tryckverk redan installerats.

Hur ser potentialen ut för tryckpressen i Sverige?

– Cx 104 har sin absolut sin plats. Det märker vi både när vi pratar med kunder här nere, men också kunder i Sverige. Vi har till och med redan sålt en maskin till ett förpackningstryckeri. säger Lars Lindberg.

Korta intagningstider, större arkformat, hög kvalitet och lackverk som implementerats från 106-serien är några av maskinens kännetecken.

Speedmaster CX104 var en av nyheterna som demonstrerades under Heidelberg Innovation Week, 12-15 oktober.

– Det är en all round-maskin som gör jobbet till en bra prislapp.

– Vi tror att lack kommer att vara mer intressant för våra kunder i framtiden, även på civilsidan för att höja trycksakens värde.

I hallen bredde också 50/70-formatspressen Speedmaster XL 75 och flaggskeppet Speedmaster XL 106 i det större formatet ut sig i uppdaterade versioner. Den sistnämnda pressen som trycker med åtta färger och led-uv stod i anslutning till plåtsättarsystemet Suprasetter (Computer to plate) med palladdare som vidare demonstrerades med Nela-plåtsortering och automatisk isättning av tryckplåtar i tryckpressen. Ställtiden mellan jobben är nu nere på 55 sekunder som lägst med de snabbaste plåtbytena.

Guld och silver i digitalpress

För de inbjudna kunderna som letade efter digitalpressar var det tonerpressen Versafire EV som stod i rampljuset med nyheten att den fått tilläggen guld och silver för att ge en metallisk känsla på trycksakerna som kommer ut ur maskinen. Totalt har den elva färger att välja på och bland annat går det att skriva ut med vitt, lack, neongul, rosa samt osynlig röd toner.

I efterbehandlingsledet visades skärning, falsning och stansning med maskinlösningar från till exempel Müller Martini, Stahl, Polar och MK Masterwork.

Heidelberg gav också exempel på hur man implementerar en robot i grafisk produktion istället för att göra avläggningen på pall manuellt. I ett produktionsflöde från tryckta ark till falsning och häftning tog den automatiska roboten Stahlfolder P-Stacker hand om färdiga broschyrer i buntar och staplade upp dem på en pall. Enligt Heidelberg är robotlösningen tillräckligt snabb (300 buntar i timmen) för att hänga med även den mest produktiva falsmaskinen. Roboten lastar upp till 1,06 meter på en pall innan det är dags att köra in en ny tom pall.

– Det här med robotar har funnits en tid men det börjar bli mer och mer intressant för kunderna.

En ny molntjänst

En räcka med programvarulösningar stod också till bjuds. Heidelberg Plus presenterades, en ny molnlösning som förenar alla programvaror i tillverkarens portfölj, till exempel affärssystemet Business Manager och Heidelbergs nav i tryckeriproduktioner, arbetsflödesprogrammet Prinect. Heidelberg Plus har utvecklats för att ge kunden en komplett översyn av sin verksamhet. Oscar Runesson säger att det räcker med en enda inloggning för kunden vilket ger tillgång Heidelbergs hela digitala ekosystem, digitala erbjudanden och supporttjänster.

– Vi lyfter upp och samlar alla våra softwarelösningar på en och samma enhet. Steg för steg kommer vi att lyfta upp våra software-paket i molnet.

PAT (Performance advisory technology) är en annan programvarunyhet. Den ska bli tryckarens personliga assistent som ger råd och stöd om maskinunderhåll och hur produktionen ner på maskinnivå kan effektiviseras.

Tryckerihallen var uppdelad i tre avdelningar: kommersiellt tryck, förpackning och etikettryck. Foto: Claes Nordström

– Jag tror PAT kommer att vara väldigt intressant för våra kunder. Många av våra kunder globalt försöker titta på och analysera sin produktion. Men PAT kommer att säga; du kanske ska tänka på och se över det här när det kommer till spill och tiden det tar att färdigställa jobben. PAT kommer att påpeka om det är något som inte är normal standard och komma med förslag på förbättringsåtgärder.

Förpackningsföretag hakar på

Lars Lindberg säger att mycket av det som demonstreras i utställningen handlar om att effektivisera produktionen, men kanske också framför allt att automatisera administrationen.

– Det är en massa extra administration som våra kunder gör till sina kunder som de inte får betalt för. Det är många sådana smarta lösningar vi erbjuder.

– Det roliga är att förpacknings- och etikettsidan också har tagit till sig av det här. Förr har man kanske tyckt att de har kört på i samma hjulspår men nu är de fullt med på tåget. Utvecklingen vi har sett inom civilsidan de senaste tio åren, där är förpackningssidan också nu med full automatik, smarta software-lösningar och robotar.

Lars Lindberg säger att Heidelberg har ställt frågan i en undersökning till sina kunder globalt vilka som är deras värsta farhågor framåt. En av svårigheterna som pekas ut är att attrahera kunnig personal.

– Det Heidelberg har gjort är att automatisera hela maskineriflödet. Det går vad vi kallar Push to stop – mycket av sig självt.

– Det handlar om att minska handpåläggningen och det tycker jag genomsyrar alla produkter vi visar, säger Oscar Runesson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

Digitalt förpackningsflöde för korta serier

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Besök hos Fiskeby: Förpackningar på returfibrer ett bra miljöval

Med alla plastlarm och skogen som alla drar i, är det då inte bra att veta att det finns tillverkare av förpackningskartong i Sverige som är gjord på 100 procent returfibrer? Fiskeby Board AB utanför Norrköping är den enda tillverkaren i Skandinavien och som dessutom kan separera fibrerna från plastbeläggningen i exempelvis mjölkförpackningar.

Publicerat av: