Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Jesper von Wieding från designbyrån Pearlfisher inledde programmet på temat Design for Life.

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.

AFF 21 skulle egentligen ha arrangerats förra året, men ett elakt virus satte käppar i hjulet för det. Sweflex ordförande, Göran Dahl, och hans medarbetare, har sedan dess ivrigt väntat på att få genomföra arrangemanget och nu var det till slut möjligt.

Traditionsenligt inleddes det hela med en Get together första kvällen och lika traditionsenligt serverades det pytt-i-panna med ägg. För ett antal danska deltagare var det första gången de testade denna ”nationalrätt”, men likheten är trots allt slående med deras egen Biksemad.

Det omfattande seminarieprogrammet, som modererades av nord emballage chefredaktör Bo Wallteg, hade fokus på framtiden, något eventets namn klart pekar på. Hur kommer flexografibranschen att se ut år 2025. Inte oväntat kom det att handla mycket om hållbarhet, flexotryck handlar mycket om att trycka på plastmaterial, och plast är ju ett omdiskuterat material för närvarande.

Möjligheten att återvinna plåtar genom att kvarna dem och till exempel använda materialet som fyllnadsmaterial togs upp, liksom tryckt elektronik som kanske äntligen står inför ett genombrott och för ögat dolda koder som kan ge värdefull information i många led, inte minst när det gäller sortering och återvinning av förpackningar.

Ett genomgående ämne var också automatisering och då kopplat till de stora problem branschen har att hitta kvalificerad personal. En ökad automatisering ställer inte bara krav på färre operatörer, den grafiska kunskapen behöver inte heller vara lika stor (tyvärr kan man kanske säga).

Gordon Whitelaw från Allstein förutser en helautomatisk process år 2025.

Längst i fråga om automatisering av produktionen kom nog Gordon Whitelaw som är vd på Allstein. Hans vision inför år 2025 var att vi då kommer att se de första helautomatiska flexotryckprocesserna. Begreppet ”black factory” har diskuterats i många olika branscher, det vill säga produktion utan behov av operatörer i hallen. Det var en djärv vision han målade upp, och efteråt var det rätt många som var skeptiska till denna titt in i spåkulan, men helt klart är att vi går åt det hållet, sedan kanske år 2025 är lite för tidigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

Digitalt förpackningsflöde för korta serier

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Besök hos Fiskeby: Förpackningar på returfibrer ett bra miljöval

Med alla plastlarm och skogen som alla drar i, är det då inte bra att veta att det finns tillverkare av förpackningskartong i Sverige som är gjord på 100 procent returfibrer? Fiskeby Board AB utanför Norrköping är den enda tillverkaren i Skandinavien och som dessutom kan separera fibrerna från plastbeläggningen i exempelvis mjölkförpackningar.

Publicerat av: