Skanems vd om hur man når hållbarhetsmålen

Desiree Erlingsson, vd för etikettföretaget Skanem. Foto: Skärmdump

Grafiska Företagen bjöd in till seminarium om FN:s hållbarhetsmål Agenda 2030. Etikettföretaget Skanem i skånska Skurup har arbetat sedan 2013 med att reducera utsläppen från produktionen. Vd:n Desiree Erlingsson gav under seminariet tips på hur man som företag kan komma igång.  

Agenda 2030 handlar om 17 mål som FN ställt upp för att världen ska bli hållbar. Det handlar om allt från jämställdhet till minskade utsläpp. Allt fler stora företag har kommit en bit på vägen och nu riktas blickarna alltmer mot att mindre och mellanstora företag också ska ha ett Agenda 2030 arbete.

Hur komma igång?

Hur gör man då för att komma igång? En väg är att utgå från den guide som Grafiska Företagen lagt på sin hemsida. Och för den som inte redan är medlem i den organisationen, kan det nu vara ett väldigt bra tillfälle att göra något åt den saken, för det blir allt svårare att driva företag utan stöd från en större organisation.

Desiree Erlingsson är vd för etikettföretaget Skanem i skånska Skurup. Hon berättade att de redan 2013 började ett arbete för att reducera utsläppen från etikettproduktionen.

– Man måste inte fokusera på 17 mål. Man kan plocka de som känns mest relevanta. Sedan är det viktigt att sätta mål och att mäta så att utvecklingen går åt rätt håll.

Desiree Erlingsson konstaterar att många företag inte vet hur de ska ta sig fram till de mål som ställts upp. Men de börjar arbeta med de delar som de lätt kan göra något åt och sedan funderar man vidare på hur man ska lösa resten.

Använder system

På Skanem använder de ett system där de stoppar in siffror och ser ett resultat. Det handlar om allt från hur personalen tar sig till arbetet, hur resorna i arbetet utförs, vilken elektricitet som används och hur varor transporteras.

– Vi har också involverat våra säljare. Vad är det för förpackning. Vad kan vi sätta för etikett på den, så att produkten blir hållbar i slutändan?

Sophie Åhsberg och Ravindra Parasnis på Grafiska Företagen lyfter speciellt fram Mål 12 och 13:

 

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Skärmdump

Miljö- och hållbarhetsarbete har länge varit en självklarhet för företag inom grafisk bransch. Det krävs av kunder och medarbetare i allt högre utsträckning, och är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig. Grafiska företag arbetar aktivt med till exempel miljöcertifieringar, effektiviseringar, återvinning och klimatkompensation. Detta arbete kan i många fall kopplas till Agenda 2030, exempelvis till Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion samt Mål 13 – Bekämpa klimatförändringarna.

­Enligt Grafiska Företagen kan Agenda 2030 användas av företag för att lättare möta kundkrav och kommunicera hållbarhetsarbetet. Företag gör säkert redan många hållbara val, vissa kanske man  inte ens tänker på. Som medlem i Grafiska Företagen finns till exempel kollektivavtal, vilket bidrar till Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Dryckesjätte satsar på ny sekundärförpackning

Spendrups installerar en ny förpackningslinje för burkar i höst. Burklinjen ska tas i drift på bryggeriet i Grängesberg beräknas vara klar andra kvartalet nästa år. Investeringen uppgår till mer än 200 miljoner kronor. Det satsas också på en förpackningslösning för burkar i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.

Publicerat av: 

Rapport: Logistikbranschens utveckling driver på robotautomatiseringen

I pandemins spår har långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel accelererat. Trots den ökade efterfrågan uppger nio av tio logistik- och transportföretag deras verksamheter har påverkats negativt av pandemin. Det driver fram investeringar i robotar och automation, enligt en ny rapport från ABB.

Publicerat av: 

Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Publicerat av: