torsdag 4. augusti – vecka 31
Di Luca & Di Luca blir först på marknaden att välja en Tetra Pak-förpackning till olivolja. Foto: Pressbild
En olivolja i kartongförpackning på butikshyllan? Hur det tas emot av konsumenterna ska Di Luca & Di Luca ta reda på när de nu lanserar olivolja i en pappersbaserad förpackning från Tetra Pak.
– I Sverige är vi vana vid att köpa mjölk i kartongförpackning, men inte olivolja. Det vill vi ändra på. Kartongförpackningen har flera fördelar då den bevarar kvaliteten på produkten länge, väger mindre än många andra förpackningar och har ett lågt koldioxidavtryck, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.
Enligt producenten av olivolja har kartongförpackningen många fördelar och hänvisar i ett pressmeddelande till att Tetra Prisma Aseptic 500 ml ger 69 procent mindre koldioxidavtryck än en glasflaska på grund av mindre energiåtgång vid produktion samt transport. Förpackningen består till 75 procent av kartong, är lätt att återvinna och har lägre klimatpåverkan än många andra förpackningsalternativ. Di Luca & Di Luca motiverar också bytet från glas med att kartongförpackningen har en förmåga att skydda oljan mot ljus och syre vilket gör att kvaliteten bevaras längre.
Förpackningen är utrustad med en hällpip som har en antidroppfunktion. Vikten uppgår till 22 gram jämfört med en glasflaska som väger 351 gram.
– Det blir definitivt den lättaste olivoljan att bära hem från affären. Dessutom tar den mindre plats och är okrossbar vilket gör den extra praktisk på resan, i båten eller husbilen. Att den väger så lite och kan packas effektivt under transporten är också viktigt ur ett miljöperspektiv.
Till att börja med är det produkten Zeta Olivolja Fruttato Eko som får den nya förpackningen.
– Det känns kul att vi är först i kategorin med att kunna erbjuda det. Nu hoppas vi bara på att den tas emot väl av konsumenterna, avslutar Helene Rehnberg.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige