Olivolja lanseras i kartongkostym

Di Luca & Di Luca blir först på marknaden att välja en Tetra Pak-förpackning till olivolja. Foto: Pressbild

En olivolja i kartongförpackning på butikshyllan? Hur det tas emot av konsumenterna ska Di Luca & Di Luca ta reda på när de nu lanserar olivolja i en pappersbaserad förpackning från Tetra Pak.

– I Sverige är vi vana vid att köpa mjölk i kartongförpackning, men inte olivolja. Det vill vi ändra på. Kartongförpackningen har flera fördelar då den bevarar kvaliteten på produkten länge, väger mindre än många andra förpackningar och har ett lågt koldioxidavtryck, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

75 procent kartong

Enligt producenten av olivolja har kartongförpackningen många fördelar och hänvisar i ett pressmeddelande till att Tetra Prisma Aseptic 500 ml ger 69 procent mindre koldioxidavtryck än en glasflaska på grund av mindre energiåtgång vid produktion samt transport. Förpackningen består till 75 procent av kartong, är lätt att återvinna och har lägre klimatpåverkan än många andra förpackningsalternativ. Di Luca & Di Luca motiverar också bytet från glas med att kartongförpackningen har en förmåga att skydda oljan mot ljus och syre vilket gör att kvaliteten bevaras längre.

Lättare att bära hem

Förpackningen är utrustad med en hällpip som har en antidroppfunktion. Vikten uppgår till 22 gram jämfört med en glasflaska som väger 351 gram.

– Det blir definitivt den lättaste olivoljan att bära hem från affären. Dessutom tar den mindre plats och är okrossbar vilket gör den extra praktisk på resan, i båten eller husbilen. Att den väger så lite och kan packas effektivt under transporten är också viktigt ur ett miljöperspektiv.

Till att börja med är det produkten Zeta Olivolja Fruttato Eko som får den nya förpackningen.

– Det känns kul att vi är först i kategorin med att kunna erbjuda det. Nu hoppas vi bara på att den tas emot väl av konsumenterna, avslutar Helene Rehnberg.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: