Försäljningen av färg sjönk under 2020

Norge och Schweiz tappade mest när det gäller försäljningen av tryckfärger, 19 procent. I Sverige handlade det om en nedgång på 9,4 procent. Illustration: EuPIA

Den europeiska sammanslutningen för tryckfärgsleverantörer, EuPIA, har nu offentliggjort den senaste statistiken för försäljning av tryckfärger i Europa. Siffrorna visar en nedgång på den svenska marknaden med drygt nio procent under förra året.

EuPIA representerar 27 tryckfärgsleverantörer som enligt deras egna uppgifter står för omkring 90 procent av försäljningen av tryckfärger i Europa. Inte helt överraskande var år 2020 generellt sett ett dåligt år för branschen och efterfrågan sjönk i stort sett alla länder. Turkiet, Tjeckien och Grekland var bland de få länder som upplevde en stigande efterfrågan under pandemiåret. Alla de stora ekonomierna såg en nedgång.

Stor skillnad mellan kategorier

Färgerna delas in i två kategorier: packaging inks (tryckfärger för förpackningar) och publication inks (som omfattar tryckfärger till tidningar, magasin och reklamtrycksaker). Och det har varit stor skillnad mellan hur hårt de två kategorierna har drabbats.

Enligt statistiken föll försäljningsvolymen på ett europeiskt plan när det gäller färg till förpackningstryck med en procent till 530 000 ton. Motsvarande siffra för tryckfärger till publikationer var nästan 20 procent eller 290 000 ton. Det innebär att förpackningsfärgerna står för 64 procent av marknaden och publikationsfärgerna för 36 procent, sett till volymen.

Norge tappar mest

Tittar man i stället på det totala värdet föll marknaden för färg till förpackningar under 2020 med två miljarder euro, vilket motsvarar en nedgång på 1,7 procent. Det samlade värdet av sålda färger för tryckta publikationer uppgick till 800 miljoner euro, och det är 18,4 procent ned jämfört med året innan.  Utifrån försäljningsvärdet utgör förpackningsfärger 71 procent av marknaden och publikationsfärger 29 procent.

Den största nedgången när det gäller tryckfärgsförsäljningen hittar man i Schweiz och Norge med 19 procent, tätt följda av Benelux-länderna som hade en nedgång på 17 procent och Storbritannien på 15 procent. I Sverige handlar det om minus 9,4 procent. Övriga grannländer uppvisar ett ännu större fall, Danmark med 10,0 procent och Finland med 13,3 procent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport: Logistikbranschens utveckling driver på robotautomatiseringen

I pandemins spår har långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel accelererat. Trots den ökade efterfrågan uppger nio av tio logistik- och transportföretag deras verksamheter har påverkats negativt av pandemin. Det driver fram investeringar i robotar och automation, enligt en ny rapport från ABB.

Publicerat av: 

Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Publicerat av: 

Livsmedelsföretag satsar på fossilfritt i plastskålar

Orkla Sverige väljer att skifta till biobaserad plast i enportionsförpackningarna för tre av sina varumärken.
– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och sju av tio svenskar uppger att de vill köpa hållbara produkter, säger utvecklingschef Elna Hallgard hos Orkla Foods Sverige.

Publicerat av: