Papperstillverkare utökar förpackningsportfölj

Två nya produkter blir en del av Arctic Papers förpackningserbjudande. Foto: Pressbild

Papperstillverkaren Arctic Paper lanserar dels ett kraftpapper utan optiska vitmedel som utlovar bra våtstyrka, dels ett mattbestruket flexibelt förpackningspapper för flexo- och offsettryck.

G-Flexmatt beskrivs av Arctic Papers som deras  ”bidrag att erbjuda marknaden hållbara alternativ i en värld med mindre förpackningsmaterial av plast.” Förpackningspapperet har en matt yta med karaktär som enligt tillverkaren ska ge bildåtergivningen i flexo- och offsettryck ett mycket naturligt uttryck. Papperets styrkeegenskaper bygger på en blandning av korta och långa jungfrufiber. G-Flexmatt tillverkas vid Arctic Paper Grycksbo i Sverige.

Blekt kraftpapper

För produktioner av påsar, emballering och förpackning av livsmedel med mera släpps även ett nytt kraftpapper i Munken Kraft-sortimentet. Munken Natural WS är ett våtstarkt, maskinkalendrerat och blekt kraftpapper med en naturlig vit nyans, enligt tillverkaren.

– Vi ser fantastiska förändringar i förpackningsmarknaden. Bara för att nämna en av många nya möjligheter använder fler och fler förlag kuvert tillverkade av papper istället för plastomslag vid postala utskick av magasin och har möjlighet att utnyttja pappersförpackningen för visuell kommunikation. Vi tycker utvecklingen är mycket spännande och arbetar hårt med nya fiberbaserade lösningar som kan användas av förpackningsindustrin i många olika segment för att skapa en bättre värld, säger Vencel Toth, försäljningschef för Arctic Paper Packaging Papers, i ett pressuttalande.

Byter namn i sortimentet

Papperstillverkaren meddelar vidare att produktnamnen i Munken Kraft-sortimentet kommer att ändras. Munken Kraft M2 och K2 blir kort och gott Munken Kraft. Munken Kraft High White blir nya namnet på Munken Kraft M1 och K1.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Sealed Air förenklar återvinningen av bubbelpåsar

Sealed Air lanserar en rad skyddande bubbelpåsar för e-handel och postgången som ska vara enklare att återvinna genom att den inre bubbelförpackningen kan lossas från den yttre pappersförpackningen. Företaget hävdar också att förpackningarna består av mer återvunnet innehåll än någon annan liknande produkt på marknaden.

Publicerat av: