Papperstillverkare utökar förpackningsportfölj

Två nya produkter blir en del av Arctic Papers förpackningserbjudande. Foto: Pressbild

Papperstillverkaren Arctic Paper lanserar dels ett kraftpapper utan optiska vitmedel som utlovar bra våtstyrka, dels ett mattbestruket flexibelt förpackningspapper för flexo- och offsettryck.

G-Flexmatt beskrivs av Arctic Papers som deras  ”bidrag att erbjuda marknaden hållbara alternativ i en värld med mindre förpackningsmaterial av plast.” Förpackningspapperet har en matt yta med karaktär som enligt tillverkaren ska ge bildåtergivningen i flexo- och offsettryck ett mycket naturligt uttryck. Papperets styrkeegenskaper bygger på en blandning av korta och långa jungfrufiber. G-Flexmatt tillverkas vid Arctic Paper Grycksbo i Sverige.

Blekt kraftpapper

För produktioner av påsar, emballering och förpackning av livsmedel med mera släpps även ett nytt kraftpapper i Munken Kraft-sortimentet. Munken Natural WS är ett våtstarkt, maskinkalendrerat och blekt kraftpapper med en naturlig vit nyans, enligt tillverkaren.

– Vi ser fantastiska förändringar i förpackningsmarknaden. Bara för att nämna en av många nya möjligheter använder fler och fler förlag kuvert tillverkade av papper istället för plastomslag vid postala utskick av magasin och har möjlighet att utnyttja pappersförpackningen för visuell kommunikation. Vi tycker utvecklingen är mycket spännande och arbetar hårt med nya fiberbaserade lösningar som kan användas av förpackningsindustrin i många olika segment för att skapa en bättre värld, säger Vencel Toth, försäljningschef för Arctic Paper Packaging Papers, i ett pressuttalande.

Byter namn i sortimentet

Papperstillverkaren meddelar vidare att produktnamnen i Munken Kraft-sortimentet kommer att ändras. Munken Kraft M2 och K2 blir kort och gott Munken Kraft. Munken Kraft High White blir nya namnet på Munken Kraft M1 och K1.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport: Logistikbranschens utveckling driver på robotautomatiseringen

I pandemins spår har långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel accelererat. Trots den ökade efterfrågan uppger nio av tio logistik- och transportföretag deras verksamheter har påverkats negativt av pandemin. Det driver fram investeringar i robotar och automation, enligt en ny rapport från ABB.

Publicerat av: 

Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Publicerat av: 

Livsmedelsföretag satsar på fossilfritt i plastskålar

Orkla Sverige väljer att skifta till biobaserad plast i enportionsförpackningarna för tre av sina varumärken.
– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och sju av tio svenskar uppger att de vill köpa hållbara produkter, säger utvecklingschef Elna Hallgard hos Orkla Foods Sverige.

Publicerat av: