Trioworld köper nederländsk förpackningsaktör

Andreas Malmberg, koncernchef för Trioworld Group. Foto: Pressbild

Trioworld Group aviserar att de har tecknat avtal om att förvärva det nederländska företaget Flexoplast.

Trioworld Group, tidigare Trioplast, meddelar att de har skrivit avtal om att köpa det nederländska förpackningsföretaget Flexoplast från Clondalkin Group. Flexoplast beskrivs som en ledande aktör inom högkvalitativa förpackningslösningar för industrin samt dryckes- och livsmedelsindustrin.

Flexoplast startade produktionen av plastfilmer 1961 och tillverkar förpackningar baserade på polyeten. Företaget omsätter drygt 60 miljoner euro och har totalt 180 anställda. Huvudkontoret ligger i nederländska Harlingen och produktionsanläggningar finns i Wieringerwerf och Harlingen.

Visat stark utveckling

Andreas Malmberg, koncernchef för Trioworld Group, säger i ett pressmeddelande att han gläds åt att kunna välkomna företaget till Trioworld-koncernen. Enligt honom har Flexoplast visat en stark utveckling under de senaste åren, även i coronatider, och stöttat kunder med innovativa förpackningslösningar.

— Bolaget är välinvesterat och ledningen fokuserar kontinuerligt på att bredda produktutbudet och öka servicenivåerna till kunderna. Med våra gemensamma krafter hoppas vi kunna fortsätta denna framgångsrika resa.

Förvärv även 2019

Trioworld, baserade i Smålandsstenar, producerar förpackningslösningar av polyetenfilm för bland annat transport- och livsmedelsbranschen. Omsättningen uppgår till 520 miljoner euro och cirka 1 200 anställda finns i koncernen. I slutet av 2019 förvärvade Trioworld nederländska AFP. Koncernen kommer när Flexoplast-affären är genomförd att äga 100 procent av aktierna i företaget.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport: Logistikbranschens utveckling driver på robotautomatiseringen

I pandemins spår har långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel accelererat. Trots den ökade efterfrågan uppger nio av tio logistik- och transportföretag deras verksamheter har påverkats negativt av pandemin. Det driver fram investeringar i robotar och automation, enligt en ny rapport från ABB.

Publicerat av: 

Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Publicerat av: 

Livsmedelsföretag satsar på fossilfritt i plastskålar

Orkla Sverige väljer att skifta till biobaserad plast i enportionsförpackningarna för tre av sina varumärken.
– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och sju av tio svenskar uppger att de vill köpa hållbara produkter, säger utvecklingschef Elna Hallgard hos Orkla Foods Sverige.

Publicerat av: