lördag 6. augusti – vecka 31
Svenska konsumenter har fortsatt vänt sig till e-handeln under sommaren, enligt Postnord. Foto: Pressbild
E-handeln gick stark i juli månad, enligt Postnords siffror. Totalt 7,6 miljoner paket levererades, trots lättade restriktioner i pandemin.
Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord. Foto: Henrik Ishihara
När sommaren tar vid brukar Postnord vanligtvis se en nedgång i sina paketflöden. I juli månad i fjol såg postoperatören dock för första gången en rekordökning. Julivolymerna ökade med 45 procent jämfört med samma månad 2019.
Enligt Postnord visar även årets julimånad på en fortsatt hög e-handel. Totalt 7,6 miljoner paket har levererats.
– Förra sommaren var exceptionell eftersom vi för första gången fick uppleva en sommar med kraftiga restriktioner. Under den aktuella mätperioden av läget fortfarande begränsat, men det finns något större friheter att resa och träffa nära och kära. Ett trendbrott mot samma period är att vi ser fler leveranser till fysisk butik vilket är en efterlängtad utveckling hos många butiker och kedjor, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.
För att möta de nya normalnivåerna för paket har Postnord infört paketboxar i flera delar av landet där människor kan hämta upp sina paket.
– Det är ett högt tryck i verksamheten med allt fler leveranser till sommarorter, öar och skärgårdar. Vi väntar oss fortsatt höga nivåer in på hösten och för att möta leveransbehovet arbetar vi nu med placering att identifiera placering av flertalet paketboxar, utökad infrastruktur för hemleveranser kvällstid och ser även på behovet av nya ombud i vissa delar av landet.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige