Sommarmånad visar fortsatt höga paketvolymer

Svenska konsumenter har fortsatt vänt sig till e-handeln under sommaren, enligt Postnord. Foto: Pressbild

E-handeln gick stark i juli månad, enligt Postnords siffror. Totalt 7,6 miljoner paket levererades, trots lättade restriktioner i pandemin.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord. Foto: Henrik Ishihara

När sommaren tar vid brukar Postnord vanligtvis se en nedgång i sina paketflöden. I juli månad i fjol såg postoperatören dock för första gången en rekordökning. Julivolymerna ökade med 45 procent jämfört med samma månad 2019.

Fortsatt höga volymer

Enligt Postnord visar även årets julimånad på en fortsatt hög e-handel. Totalt 7,6 miljoner paket har levererats.

– Förra sommaren var exceptionell eftersom vi för första gången fick uppleva en sommar med kraftiga restriktioner. Under den aktuella mätperioden av läget fortfarande begränsat, men det finns något större friheter att resa och träffa nära och kära. Ett trendbrott mot samma period är att vi ser fler leveranser till fysisk butik vilket är en efterlängtad utveckling hos många butiker och kedjor, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.

Inför fler paketskåp

För att möta de nya normalnivåerna för paket har Postnord infört paketboxar i flera delar av landet där människor kan hämta upp sina paket.

– Det är ett högt tryck i verksamheten med allt fler leveranser till sommarorter, öar och skärgårdar. Vi väntar oss fortsatt höga nivåer in på hösten och för att möta leveransbehovet arbetar vi nu med placering att identifiera placering av flertalet paketboxar, utökad infrastruktur för hemleveranser kvällstid och ser även på behovet av nya ombud i vissa delar av landet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Inspiration: Så stärker du kommunikationen med uppkopplade förpackningar

Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.

Publicerat av: