söndag 7. augusti – vecka 31
Heidelbergs Speedmaster CX 104 kan konfigureras för kunders olika behov inom olika tryckområden. Foto: Pressbild
Heidelberg bjuder på en världspremiär inom kärnverksamheten arkmatad offset. Den nya Speedmaster CX 104 vänder sig till flera trycksegment presenterades på företagets stora kundevent, China Print.
Heidelberg följer upp den senaste generationens tryckpressar som släpptes i samband med att Drupa-mässan 2020 ställdes in. Och det görs i ett 70/100-arkformat och möjligheter för kunder att använda en skalbar offsetpress, Speedmaster CX 104.
Lanseringen av Speedmaster CX 104 kom på Heidelbergs kundevent, China Print. Foto: Pressbild
Enligt Heidelberg passar offsetpressen för såväl civiltryck som för förpacknings- och etikettryck. Skalbarheten i maskinsystemet gör att det går att konfigurera maskinen efter olika tryckbehov, vilket öppnar för kunden att få en skräddarsydd maskin. Upp till 15 tryck- och lackenheter finns att välja emellan.
Skalbarheten gäller även programvarulösningar som prepress-lösningen Prinect och automationsfunktionaliteten ”Push to Stop”som vänder på begreppet att något måste startas. Tryckjobben förinställs automatiskt i pressen; papperstyp, arkformat, färgprofiler, specialfärger och antal ark som ska produceras samt information om efterbehandling. Programvaran IntelliStart 3 i sin senaste version 3 gör anpassningar mellan varje intag.
– Heidelberg investerar i industrins framtid. Med den nya, intelligenta Speedmaster CX 104 gör vi våra kunder och även Heidelberg i sig mycket mer konkurrenskraftiga, säger vd:n Rainer Hundsdörfer om lanseringen och tillägger att de har utvecklat pressen för ett brett tvärsnitt av kunder och många olika applikationer.
I samband med maskinlanseringen har Heidelberg utvecklat en ny lackenhet. Den är baserad på XL-teknik och enligt tillverkaren sätter den fokus på förenklad drift, snabbare färdigställande av jobb och en ännu bättre bestrykningskvalitet.
Foto: Pressbild
Speedmaster CX 104 finns redan tillgänglig på marknaden och kan beställas världen över. Florian Franken är Heidelbergs produktchef, ansvarig för Speedmaster CX 104:
– Ett antal europeiska pilotkunder inom de olika marknadssegmenten arbetar redan framgångsrikt med vår nya lösning och rapporterar produktivitetsvinster på upp till 20 procent, vilket till och med överstiger våra egna förväntningar.
Maskinsläppet sammanfaller också med nya Speedmaster CX 92. Offsetpressen riktar sig till civiltryckare som producerar broschyrer, kataloger och flygblad.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige