söndag 7. augusti – vecka 31
Anja Lytzen, grundare till Lirum Larum Leg ser positiva effekter av att kunder kan hämta upp sina nätbeställningar från ett paketskåp. Foto: Pressbild
Danska företaget Lirum Larum Leg är nu är inne på sitt 15:e år med att erbjuda ett sortiment av leksaker, inredningsprodukter till barnrum och utrustning för nyfödda barn. All försäljning sker via webbutik. I december valde företaget att satsa på att ställa upp paketskåp utanför lagret i Hornbæk på Nordsjälland för att skapa flexibilitet för kunder såväl som personal. Ett lyckat drag, enligt grundaren och entreprenören Anja Lytzen.
– Vi packar och skickar beställningar från vårt lager i Hornbæk. Vårt koncept bygger på ett stort produktsortiment med högkvalitativa produkter och är känt för en mycket hög servicenivå, säger Anja Lytzen om sitt företag Lirum Larum Leg som har affärsidén att sälja leksaker och allt som hör barn i åldrarna 0–10 till via en webbutik.
Anja säger att de har många kunder från närområdet som kommer och hämtar upp sina beställningar. Men i samband med coronapandemin blev de tvungna att tänka annorlunda. Till att börja med placerades en container utomhus för att dela ut upphämtningsordrarna till kunderna på så vis. Sedermera gick de steget längre och installerade paketskåp utanför lagret i Hornbaek, bland annat för att skapa trygghet för personalen och kunderna.
– Samtidigt ville vi göra det mer flexibelt för våra kunder när de kunde hämta sina beställningar – så det begränsades inte av våra öppettider, säger hon och tillägger att de är kända för att erbjuda kostnadsfri packning av varorna som i många falla handlar om presentgåvor. Lösningen med paketskåp gör det smidigt för kunder att beställa med kort varsel och hämta upp sina paket när det passar dem till exempelvis för en födelsedag eller ett barndop till helgen.
Paketskåpet utanför lagret i Hornbæk rymmer 52 skåpsluckor och levererades och installerades av Quadient Danmark. Foto: Pressbild
– Så på alla sätt var tanken på paketskåp perfekt för oss. På det sättet finns det stor flexibilitet för våra kunder medan jag tar hand om mina anställda i förhållande till risken för att bli utsatt för coronasmittan. Sist men inte minst är det också tidsbesparande för mina anställda att inte behöva leverera ordrarna.
Paketskåpet som rymmer 52 skåpsluckor levererades och installerades av Quadient i slutet av december, mitt i Lirum Larum legs högsäsong. Redan första dagen fylldes och tömdes skåpet på paket flera gånger för att kunderna var snabba att hämta ut sina ordrar, enligt Anja.
– Det är väldigt smart, och vi är verkligen glada för att ha det.
Hur tänker ni er att affären ser ut långsiktigt? Är det lönsamt i sig att ha paketskåp och att vara paketutlämnare?
– Våra kunder är mycket glada över att kunna hämta beställningar när det passar dem. Jag är inte säker på att det är helt lönsamt än – men känslan av att inte ha de många avbrotten varje dag för mina anställda gör dem lyckligare och känner sig mer effektiva i sitt arbete.
Lirum Larum Leg säljer leksaker och allt som hör barn i åldrarna 0–10 till via en webbutik. Foto: Pressbild
Anja Lytzen har fler idéer på lut och planerar att ge en nystart åt sina föräldrars gamla affärsverksamhet. Även den med ett lokalt lager i Hornbæk. Föräldrarnas numera nedlagda godisbutik med inriktning på att sälja lösgodis ska få nytt liv – på nätet.
– Jag håller på att starta en ny webbshop och där kommer vi att ha ett paketskåp redan från början för att tillgodose kundens flexibilitet.
– Nu under corona är det mer hygieniskt för kunder än att stå inne i en butik och plocka lösgodis. Så då tänkte jag; det här måste jag pröva för nu har jag bedrivit e-handel i 15 år. Så jag gör om mina föräldrars gamla släktbutik till att bli online, säger Anja Lytzen.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige