Modemagasin förpackas i kartongkostym

 

Modemagasinet Vogue omsluts med kartong istället för med plast. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia samarbetar med Stora Enso för att ta fram förnybara förpackningar till deras magasin istället för att omsluta dem med plast. De kommer också bistå med tjänster för förpackningsdesign och automatisering.

När det första numret av Vogue Scandinavia publiceras i augusti i år kommer förpackningen att se annorlunda ut. Ett nytt förpackningskoncept har utvecklats för magasinen, dessutom koldioxidneutralt genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och med energieffektiv produktion, enligt Stora Enso som har ingått ett samarbete med Vogue Scandinavia. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

Rådgivning om hållbarhet

Tillverkaren av förpackningslösningar i kartong skriver i ett pressmeddelande att de även kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. De kommer också hjälpa till med att få till en transparent hållbarhetsrapportering.

Vogue är världens äldsta publicerade modemagasin. Foto: Pressbild

– Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.

De vill ta rodret

Modemagasinet har bestämt sig för att bli en ledare i tidningsvärlden inom hållbarhet. Ett spännande projekt, enligt Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.

– När jag hittade Stora Enso visste jag med en gång att de skulle bli den perfekta samarbetspartnern och hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin ovärderliga expertis, innovationsanda och sitt engagemang.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Dryckesjätte satsar på ny sekundärförpackning

Spendrups installerar en ny förpackningslinje för burkar i höst. Burklinjen ska tas i drift på bryggeriet i Grängesberg beräknas vara klar andra kvartalet nästa år. Investeringen uppgår till mer än 200 miljoner kronor. Det satsas också på en förpackningslösning för burkar i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.

Publicerat av: 

Rapport: Logistikbranschens utveckling driver på robotautomatiseringen

I pandemins spår har långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel accelererat. Trots den ökade efterfrågan uppger nio av tio logistik- och transportföretag deras verksamheter har påverkats negativt av pandemin. Det driver fram investeringar i robotar och automation, enligt en ny rapport från ABB.

Publicerat av: 

Direktutskrifter med inkjet på glasflaskor

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Publicerat av: