Storaffär när AR Packaging Group köps upp

AR Packagings vd och koncernchef Harald Schulz. Foto: Pressbild

Parterna är överens. Nu säljs Europas näst största tillverkare av fiberbaserade förpackningar, AR Packaging Group. Köpesumman uppgår till cirka 12,2 miljarder kronor.

Graphic Packaging Holding Company, och CVC Capital Partners Fund förvärvar förpackningsjätten AR Packaging Group. Parternas styrelser har enats och godkänt transaktionen. Affären, som uppgår till cirka 1,45 miljarder dollar cirka 12,2 miljarder kronor, förväntas vara helt genomförd inom fyra till sex månader. Michael Doss, vd och koncernchef för Graphic Packaging kommenterar den pågående affären i ett pressmeddelande:

– AR Packaging är ledande på den attraktiva och växande marknaden för hållbara förpackningar i Europa. Att förvärva AR Packaging kommer att leda till betydande värdeskapande möjligheter för våra kunder, våra anställda och våra aktieägare när vi sammanför två ledande leverantörer av fiberbaserade konsumentförpackningslösningar med lång historia av innovation och kreativ förpackningsdesign, säger Michael Doss.

Får starkare närvaro

Han säger vidare att AR Packagings 25 produktionsanläggningar i Öst- och Västeuropa ger kommer ge fördelar när det kommer till skalnings- och kostnadseffektivitet. Det i sin tur kommer stärka den totala närvaron och förmågan att betjäna kunder i hela Europa och världen.
– Vi är glada att välkomna AR Packaging-teamet i ett samarbete för att öka vårt engagemang för hållbara förpackningslösningar för globala konsumenter till stöd för övergången till en mer cirkulär ekonomi.

Försäljningen förväntas ge 1,1 miljarder dollar i ökad försäljning per år och 160 miljoner dollar i det årliga justerade EBITDA-rörelseresultatet. essutom förväntas affären leda till totala synergier på 40 miljoner dollar under 36 månader efter avslutad. Affären förväntas omedelbart påverka företagets resultat per aktie och kassaflöde.

En idealisk partner

AR Packagings vd och koncernchef Harald Schulz:

– Jag är stolt över de framsteg vi har gjort med att upprätta en tydlig strategi och bygga AR Packaging till en respekterad leverantör av förpackningslösningar. Jag vill tacka CVC för deras stöd under de senaste fem åren, säger han och tillägger att Graphic Packagings blir en idealisk partner och en möjlighet till att utnyttja fördelaktig integrering av värdekedjan, från kartongtillverkning till kartongkonvertering. Det i sin tur ger optimerade lösningar till kunderna.
– Vårt team ser fram emot att gå med i Graphic Packaging-teamet för att bli den främsta globala leverantören av hållbara fiberbaserade förpackningslösningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *