Ritter Sport väljer pappersbaserad påsförpackning till minichoklad

Ritter Sport-minis kommer numera i hållbara förpackningar. Konfektyrkoncernen vill förpacka alla sina produkter i pappersbaserade förpackningar till 2025. Foto: Ritter Sport

Senast 2025 vill konfektyrkoncernen Ritter Sport konvertera all förpackning till en pappersbaserad lösning. Efter de första testerna förra året med en primärförpackning har ytterligare ett steg tagits: Ritter Sport Minis är den första produkten från tillverkaren som permanentas i sortimentet. Sekundärförpackning består nu helt av papper – nämligen NexPlus barriärpapper från Koehler Group.

– Minipåsen är ett viktigt steg då vi för första gången har en yttre förpackning som är tillverkad av förnybara råvaror och som kan återvinnas som ett värdefullt material. Jämfört med vår tidigare förpackning sparar vi 15 ton plastfilm per år, förklarar Katja Binder, som leder utvecklingen av förpackningar på Ritter Sport.

Katja Binder, förpackningsutvecklare hos Ritter Sport.

Istället för plastfilmer används nu ett speciellt FSC-certifierat barriärpapper, utvecklat tillsammans med den tyska specialpapperstillverkaren Koehler Group i Oberkirch.

– Vi utförde först flera testkörningar med NexPlus-Seal-papperet från Koehler. I början testade vi utan innehåll och efter finjusteringar kom vi sedan gradvis närmare en optimal lösning, förklarar Moritz Steinle, ingenjör inom förpackningsutveckling hos Alfred Ritter.

Skyddande och tilltalande

Kraven på den nya sekundärförpackningen var flera. Förpackningen skulle inte bara se tilltalande ut och skydda de omslagna chokladbitarna i miniformat, utan framför allt vara lätt att bearbeta och värmeförsegla.

– Tätningstemperatur, tätningstid och tätningstryck måste samordnas optimalt så att förpackningsresultatet tätas ordentligt. Alla dessa är kriterier som vi har lagt stor vikt vid i förpackningsmaterialets kvalificeringsprocess, fortsätter Steinle.

Till slut bestämde papperstillverkaren och utvecklingsingenjörerna från Ritter Sport och Koehler för NexPlus-Seal-Paper med en ytvikt på 65 gram per kvadratmeter. Bestrykningen på barriärpapprets insida appliceras nämligen som en funktionell beläggning med låg andel plast – men påsen kan fortfarande kastas på klassiskt sätt i pappersåtervinningen.

Papper är den ”nya plasten”

– Ur vår synpunkt är barriärpapper framtiden. Papper har i dag allt fler funktionaliteter som bara plast kunde erbjuda förr. Och dessutom har papper en mycket mer hållbar livscykel, förklarar Eckhard Kallies, chef för flexibla förpackningspapper på Koehler.

– Trenden i valet av förpackning är tydlig: papper tar mark överallt och bidrar redan aktivt till målen för den cirkulära ekonomi.

Och fler och fler livsmedelsföretag går över till pappersbaserade förpackningar för olika produkter. Senast i februari rapporterade PackSweden att Nestlé helt och hållet litar på pappersbaserad förpackning för sitt konfektyrvarumärke Smarties.

Trycks med djuptryck

”Bunte Tüte” som Ritter-förpackningen kallas på tyska har sålts på alla internationella marknader sedan januari.

Ritter säljer sina delikatesser i mer än 100 länder världen över – men produktionen sker fortfarande på endast två produktionsanläggningar i Tyskland och Österrike. Härifrån går den populära chokladen över hela världen.

Den nya pappersförpackningen från Ritter Sport trycks av en extern tryckleverantör med hjälp av djuptryck. Materialet levereras sedan direkt till koncernens produktionsanläggningar och bearbetas på de lokala förpackningsmaskinerna från Syntegon.

Både plast och papper

Förpackningslinjerna hos Ritter kan konvertera både det flexibla förpackningspapperet från Koehler men också de klassiska plastförpackningarna av polypropenfilm. Åtminstone för tillfället. Även om de första testerna med pappersbaserad primärförpackning förra året var lovande, uppfyller hittills tillgängliga material ännu inte alla koncernens krav på produktskydd och maskinbearbetning.

För chokladpåsen, sekundärförpackningen, till produkten mini använder Ritter Sport nu ett barriärpapper från Koehler Group. Foto: Ritter Sport/Skärmdump

 

Text: Judith Grajewski, Översättning: Claes Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med komplexa former av förpackning och andra trycksaker. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

Digitalt förpackningsflöde för korta serier

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Besök hos Fiskeby: Förpackningar på returfibrer ett bra miljöval

Med alla plastlarm och skogen som alla drar i, är det då inte bra att veta att det finns tillverkare av förpackningskartong i Sverige som är gjord på 100 procent returfibrer? Fiskeby Board AB utanför Norrköping är den enda tillverkaren i Skandinavien och som dessutom kan separera fibrerna från plastbeläggningen i exempelvis mjölkförpackningar.

Publicerat av: