torsdag 4. augusti – vecka 31
Michał Jarczyński, vd på Arctic Paper. Foto: Pressbild
Ett nytt nedbrytbart, antibakteriellt förpackningspapper med en hög skyddsbarriär och svamp- och mögelskydd. Det är syftet bakom ett pågående projekt som Arctic Paper går in och samfinansierar.
Utveckling och implementering av teknologi för produktion av biologiskt nedbrytbart förpackningspapper med hög skyddsbarriär. Så heter det projekt som Arctic Paper S.A:s dotterbolag Arctic Paper Kostrzyn ska samfinansiera tillsammans med NCBiR, Polens nationella centrum för forskning och utveckling.
Projektet är en del av EU-kommissionens Smart Growth Operational Programme och syftet är att utveckla och implementera teknik för ett nytt förpackningspapper. Detta ska enligt Arctic Paper ha en hög skyddsbarriär, vara biologiskt nedbrytbart, antibakteriellt samt svamp och mögelhämmande.
Målet är att lansera nya produkter inom förpackningssegmentet som har samtliga egenskaper ovan, samtidigt som de håller en hög utskriftskvalitet. Förpackningarna är tänkta att användas för bland annat livsmedel, bakverk och snabbmat, inom cateringbranschen och för läkemedelsindustrin.
– Lanseringen av ytterligare ett innovativt projekt, med ekonomiskt stöd från NCBiR, är ett stort steg för oss som leder till ökad konkurrenskraft och flexibilitet i produktionen vid våra pappersbruk. Framförallt är det vårt svar på de förändrade behov som vi ser i marknaden och konsumenternas förväntningar, säger Michał Jarczyński, vd på Arctic Paper S.A och fortsätter:
– Utvecklingsarbetet och implementeringen av vår nya tillverkningsteknik gör det möjligt för oss att utöka vårt produktsortiment ytterligare så att det även omfattar förpackningspapper som har speciella barriärkvaliteter men som också är biologiskt nedbrytbara. Vi ser till att våra nyutvecklade produkter inte enbart erbjuder de unika egenskaperna som kunderna efterfrågar utan att de också är miljövänliga, vilket är helt i linje med vår ambition om hållbar tillväxt som är en viktig del av Arctic Paper koncernens identitet.
Sedan 2019 har Arctic Paper producerat förpackningspapper under varumärket Munken Kraft som tillverkats vid anläggningen i tyska Kostrzyn. Detta är det största pappersbruket av tre inom Arctic Paper-koncernen.
Tetra Pak har meddelat att de avvecklar sin återstående verksamhet i Ryssland. Effekterna av exportrestriktionerna till Ryssland leder till en ohållbar försörjningskedja, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 3. augusti, 2022
Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award avgörs på Scanpack i oktober. Än finns chansen att tävla – senast 8 augusti ska tävlingsbidragen skickas in.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 2. augusti, 2022
Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. juni, 2022
X-Rite och Pantone lanserar nu nya eXact 2, den första spektrofotometern med integrerad video. Tillverkaren kallar detta för nästa generations färgmätning för bland annat förpackningstryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Axfood är först ut i dagligvaruhandeln med en databas innehållande 18 000 olika förpackningsmaterial. Syftet är att lägga in en högre växel i övergången till återvinningsbara förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. juni, 2022
Uppkopplade förpackningar är en relativt ny kommunikationsform som fått ett stort uppsving. Men hur utnyttjar man tekniken bäst? Och hur håller man varumärket konsekvent? Carl Larsson tar upp do’s and don’ts och ger sex exempel på lyckade uppkopplade förpackningar.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
Kartongbolaget byter till Heidelbergs affärssystem. Skälet – för att klara leveranstiderna i orderuppgången:
– Vi växer kraftigt, säger Joakim Johansson, vd på förpackningsföretaget.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige