Heidelberg säljer av etikettsidan

PUBLICERAD: 5 augusti 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Heidelberg säljer av Gallus-gruppen till ett schweiziskt holdingbolag.

Heidelberg koncentrerar verksamheten ytterligare och säljer av Gallus, en dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.

Som Sign&Print tidigare har berättat så satsar Heidelberg på att fokusera på sin kärnverksamhet inom arkmatad utskrift. Det avser digitala arbetsflöden, informationssystem samt offsetpressar. Företaget har strypt sina satsningar på inkjetsidan och paradnumret B1-inkjetpressen Primefire som visades på Drupa 2016, och efter att ha bantat personalstyrkan globalt med 2 000 anställda, kommer nu nästa avveckling.

Ska ge ekonomisk stabilitet

Maskintillverkaren säljer etikettryckaren Gallus-gruppen för att ta höjd för den globala coronasituationen. Affärens köpesumma uppgår till cirka 120 miljoner euro (drygt 1,2 miljarder kronor) och innefattar fem produktionsställen med totalt 430 anställda i Tyskland och Schweiz. Enligt Heidelberg bidrar försäljningen till en långsiktig finansiell stabilitet i företaget, framgår i ett pressmeddelande.

Ett schweiziskt holdningbolag

Köparen är det schweiziska holdingbolaget, Benpac, som verkar inom förpackningsbranschen. Heidelberg ska framöver ändå arbeta nära med Benpac för att förse och leverera utskriftssytem, Digital printing unit (DPU) och förbrukningsvaror till etikettpressen Gallus Labelfire.

Fortsätter som leverantör

Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer kommenterar försäljningen:

– Vi säljer våra smalbaniga flexorullpressar och vårt flexografiska rulltryck för att fokusera närmare på innovativa lösningar för för tryckta ark för hela värdekedjan. Vi kommer att behålla vår interna digitala expertis och genom att samarbeta med Benpac kring Gallus Labelfire kommer vi också att göra ytterligare framsteg med digitaliseringen av konventionella pressar. Samtidigt kommer vi att förbli en viktig leverantör på den växande etikettmarknaden med våra offsetpressar.

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt

Treform testar havsplast med perfekt resultat

Treform i Landskrona sjösätter ett nytt projekt och testar "havsplast".
beach

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x

Konica Minolta och Fujifilm ingår strategisk allians?

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett samförståndsavtal för att utforska möjligheter för en strategisk allians.
fuji-konicax

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x