Automatiserat flöde och förarlösa truckar

PUBLICERAD: 12 mars 2019
UPPDATERAD: 24 januari
AD Plasts ägare och vd Michael Jonsson gillar ny teknik, automation och digitalisering.

AD Plast i Anderstorp har skapat ett helt automatiserat flöde. Häng med in i produktionen där det finns förarlösa AGV-truckar, pallbanor samt automatisk sträckfilmsmaskin och etikettering.

– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger vd:n Michael Jonsson.

Småländska AD Plast har ett helt automatiserat produktionsflöde med förarlösa AGV-truckar, den helautomatiska sträckfilmsmaskinen PallPack 4000, pallbanor och automatisk etikettering.

AD Plast tillverkar plastprodukter i små och stora volymer. De producerar till fordonsindustrin, en stor svensk möbeltillverkare men även för branscher som  elektronik, hushåll, VVS och byggsektorn. Det småländska företaget i Anderstorp med drygt 40 anställda omsätter cirka 130 miljoner kronor. Företaget har satsat på ett helt automatiserat produktionsflöde med förarlösa AGV-truckar, den helautomatiska sträckfilmsmaskinen PallPack 4000, pallbanor och automatisk etikettering.

– Det är maskinstyrt. Hela flödet fram till utleverans är automatiserat. Jag tror inte att det finns en motsvarande anläggning i Europa, säger AD Plasts ägare och vd Michael Jonsson, i ett pressmeddelande.

Förarlösa truckar kör runt i lagret.

När plastprodukterna har tillverkats så faller de ner i lådor eller en pall beroende på storlek och räknas automatiskt. Stickprover görs av personalen stickprover för att kvalitetssäkra produkterna. När emballaget har fyllts upp sänder de en signal till de förarlösa AGV-truckarna att godset kan hämtas upp. Sedan körs pallarna till sträckfilmningen och därefter sätts etiketterna på godset. Sedan hämtar hämtas de upp av truckarna igen för att placera dem i hyllor på lagret i väntan på utleverans. Sträckfilmsmaskinen och AD Plasts system kommunicerar med varandra.
Michael Jonsson säger att han brinner för automation, digitalisering och teknik och hur långt man kan gå för att effektivisera och använda tekniken fullt ut på ett bra sätt för att få en bra arbetsmiljö.

– Vi har tagit bort de tunga, besvärliga jobben, det som vi kallar icke-värdeskapande jobb: till exempel att flytta en pall från punkt A till B och till C – det är ingen kund som vill betala för det. Vi har skolat om och utbildat dem som körde truck tidigare till operatörer och förändrat deras arbetsuppgifter. Målet är att öka vår omsättning och då behöver vi ha med de som har kunskaper om vår verksamhet,

Sträckfilmsmaskinen PallPack 4000.

Han förklarar vidare hur AGV-truckarna och sträckfilmsmaskinen som har levererats från ITO Pallpack har effektiviserat produktionen.

– Det sparade ungefär 15 timmars arbetstid per dygn bara på personal som inte längre går runt med pallar. Och när vi installerade sträckfilmsmaskinen från Pallpack i höstas försvann hela arbetet med att plasta in pallarna manuellt. Nu är det ingen som rör pallen. Vi sparar ungefär 35–40 timmars arbetstid per dygn genom automatiseringen, det motsvarar fyra tjänster som kan göra något som är värdeskapande istället.

Investeringen av sträckfilmsmaskinen uppskattar han kommer att räknas hem om tre år.
– Sträckfilmsmaskinen ska vi nog kunna använda i 10–12 år. Även om tekniken går framåt är det svårt att se hur det ska kunna bli så mycket effektivare. Det är så få rörliga delar i den så vi kommer kunna köra den i väldigt många år. Däremot kan det bli aktuellt att köpa en produktionslinje till med ytterligare en sträckfilmsmaskin om det uppstår flaskhalsar i framtiden.

 

Läs vidare

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Trepak vidareutvecklar sina fyllnings- och kapsyleringsmaskiner

Malmöbaserade Trepak, som tillverkare fyllnings- och kapsyleringsmaskiner, presenterar nu två nyutvecklingar.
Trepakx

Stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner

Det finns en stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner, inte minst i livsmedelsindustrin, men samtidigt finns det en tveksamhet, främst beroende på konjunktur och världsläget. Det konstaterar Stefan Karlsson, försäljningschef på Multivac Sverige.
Stefanx

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01