Så skapar du exklusiva småserier

PUBLICERAD: 14 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Marine Kerivel Brown och Robin Greenhalgh med lackat tryck från DuSense.

 


Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

I Japan ställs otroligt höga krav på förpackningar. Och japanska Duplo, som gör efterbehandlingsutrustning för mindre och mellanstora tryckerier, har många kunder som vill ha det där extra – även om de är små. I sju år har Duplo laborerat med att ta fram ett par specialmaskiner som förvandlar det vanliga digitaltryckeriet till en framställare av exklusiva tryck.

Den ena är en maskin som stansar, perforerar och bigar. Vi återkommer till den.

Den andra är DuSense, som partiellt lackerar varje ark (se video).

Andy Cuff var länge produktionschef på ett engelskt tryckeri, innan han blev ansvarig i Duplos testanläggning i London. Här visar han produktionen i Duplo DuSense.

Du skapar en femte färg i din separation. Den färgen sprutas på, i form av en uv-lack, i Duplos maskin. Lacken kan varieras i tjocklek mellan 20 och 80 my. Har du ett personaliserat tryck, till exempel med mottagarens namn, så kan du styra så att lacken på varje enskilt ark bara träffar bokstäverna på just det arket. Du kan alltså verkligen skapa unika förpackningar, en exklusiv inbjudan eller ett tryck som tydligt förmedlar en viss känsla.

– Vi har en upplösning på 600 dpi, släpper 40 000 droppar uv-lack i sekunden och garanterar att redan första arket kan levereras till kund. Lägg till det att vi knäckt problemet med att snabbt komma igång och ett mycket attraktivt pris, så förstår du varför vi nu är på offensiven i Europa.

Det säger Duplo Internationals VD Robin Greenhalgh när vi besöker honom i London en varm dag i slutet av juli. Maskinen ska visas för den nordiska publiken på Sign&Print mässan i Oslo den 19 och 20 september i Neoposts monter. Förväntningarna är stora från leverantören, eftersom man säger sig ha kunnat pressa priset, jämfört med konkurrerande maskiner som finns på marknaden och erbjuder samma sak. I Italien, där försäljningen startat, har Duplo haft stor framgång genom Neopost.

Det finns redan 40 installerade maskiner i Europa. Marine Kerivel Brown är marknadschef hos Duplo och spekulerar kring varför just denna maskin rönt så stort intresse. Hon visar mig arkmatningen med ett sidoregister och två kameror som läser av sidoregister på arket.

– Det gör att vi kan garantera en precision på 0,2 mm. Och det betyder mycket när det är tunna streck som med precision ska effektlackeras. Kvalitet är mycket viktigt för europeiska tryckerier och det kan vi verkligen ge dem med DuSense.

 

Testtryckning

Efter mötet med Robin och Marine fick jag själv möjlighet att följa en testtryckning i maskinen.

Vi startar maskinen, som då gör en tvättcykel som tar 1,5 minut. Därefter är den redo att producera, på ett sätt så att redan första arket kan godkännas.

Vi börjar med att trycka ett ark som först belagts med en matt foliering. Detta för att ge ytterligare kontrast när uv-lacken med sin högglans läggs på.

Sedan körde vi samma ark, men utan någon foliering. Även här fäste lacken bra, trots att maskinen inte har en primer. Avsaknaden av primer begränsar dock materialvalet, om man inte också folierar innan det kommer till DuSense maskinen.

Därefter testade vi att köra samma ark genom maskinen ytterligare en gång. Detta för att se precisionen. Trots att jag använde en stark lupp, så kunde jag inte uppfatta någon variation i var lacken hamnade de två gångerna.

Hastigheten är också hög och arket går bara en gång genom maskinen, även om jag ställt in den på att jag vill ha ett tjockt lager lack. Lacken ger heller ingen känsla av att ”punktera” i mitten, utan ger en rund och fin yta när den kommer ut ur uv-torken.

Enda svagheten är då just uv-torken. En sådan kräver mycket energi och många går i dag över till led-härdning i motsvarande maskiner. Med led är man beroende av att lacken härdar vid exakt den våglängd som led ger ifrån sig. UV-torken härdar ett betydligt bredare spektrum och gör det enklare att välja lack.

 

DuSense Kostnader

Maximala arkformatet är 364 x 740 mm och med 15 procent täckning ligger lackkostnaden mellan 50 öre och två kronor per A3-ark beroende på färgmängd och tjocklek mellan 20-80 my.

Olika analyser (dock ingen som gjorts här i Norden) visar att slutkunden är villig att betala 2-3 gånger mer för ett ark med partiell lackering, jämfört med ett vanligt tryck.

Även om man försöker styra order till Duplos maskin, som lackar över tusen ark i timmen, så kommer det ändå att bli så att maskinen också står stilla under dagtid. Där är det en styrka att DuSense är igång efter en tvättcirkel på bara lite drygt en minut. Tvättcirkeln körs också efter varje 100 tryck, för att förhindra att enstaka munstycken kloggar igen.

 

Skära och stansa

Den andra maskinen skär, stansar, bigar och perforerar ark som är maximalt 364 x 515 mm och med en maximal tjocklek på 0,4 mm. Man måste beställa en form som magnetiskt fästs på en roterande rulle. Sedan körs upp till 50 ark i minuten genom maskinen. Dessutom är det så att det som stansas bort hamnar i en behållare under maskinen, så att man många gånger bara har den färdiga produkten till slut.

PFi DI-cut 300 är det föga inspirerande namnet på maskinen. Ändå är det fantastiska saker som kan göras i den. Stansformen kan beställas på många olika ställen och håller sedan för ungefär 200 000 ark. Livslängden är beroende av vilken typ av papper eller kartong som används.

Även här utlovas exakt precision, tack vare sugmatning och sidoregister samt sensorer som läser av de registermärken som tryckts på arket.

Detta med avläsning av registermärken är väldigt viktigt när det kommer till digitaltryck. Medan offset har en komplicerad matningsmekanism som garanterar att trycket ligger i samma hörn av arket genom hela upplagan, så kan trycket hoppa på ett annat sätt i digitaltryck, där det inte funnits pengar att ha ett lika komplicerat och perfekt matningssystem.

Läs vidare

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Senaste nytt

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx