Beneli kammar hem storordrar – hjärtmonitorer och vodka

PUBLICERAD: 13 februari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Günther Dieroff, försäljnings- och marknadschef på Beneli ser ljust på framtiden.

Framtiden ser ljus ut för etikettillverkaren Beneli, med två stora ordrar och investeringar i ny produktionsutrustning. Men det gäller att inte bli för kaxiga när konkurrensen i den grafiska branschen är stor. 

Förra året slutade på topp för Helsingborgsföretaget Beneli som rodde två stora ordrar i hamn. Den första inom body patches, närmare bestämt hjärtmonitorer, som används inom det medicinska fältet. Beneli har även kammat hem en stor order av etiketter för en internationell vodkatillverkare.

– Vi fick gneta en del förra året men det känns väldigt roligt att ha fått två så stora ordrar. Framtiden ser väldigt ljus ut, säger Günther Dieroff, försäljnings- och marknadschef på Beneli.

Utmaningen för företaget har visat sig finnas på den grafiska sidan. När fler slåss på en krympande marknad, blir utbudet snabbt större än efterfrågan. Ett priskrig som kan upplevas jobbigt för många, inte minst för Beneli.

– Som tur är har vi flera produktben att stå på. Bland annat arbetar vi mycket med RFID taggar, där marknaden är i stor tillväxt just nu. Trots att den grafiska verksamheten står för cirka 40 procent av vår omsättning, så gynnas vi också av möjligheterna att blanda NFC-tekniken för etikettproduktion med andra tekniker, säger Günther.

Företagets kunder kräver ständigt en hög kvalitet då de ofta är varumärkesägare som satsar på just kvaliteten. Enligt Günther är det dessa typer av kunder företaget främst attraherar.  För företaget kommer detta betyda en hel del investeringar i ny produktionsutrustning.

– Vad gäller vår NFC-teknik har vi pratat en hel del om möjligheterna tidigare, men under detta året kommer det börja hända grejer. Detta förutsätter dock att vi inte blir för kaxiga utan fortsätter satsa på effektivitet och produktivitet, säger Günther Dieroff.

 

Det här är NFC-teknik:

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Treform testar havsplast med perfekt resultat

Treform i Landskrona sjösätter ett nytt projekt och testar "havsplast".
beach

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x

Konica Minolta och Fujifilm ingår strategisk allians?

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett samförståndsavtal för att utforska möjligheter för en strategisk allians.
fuji-konicax

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x