Mångmiljoninvesteringar hos Peterson Packaging

Renato Kovacic, säljdirektör för Peterson Packaging i Sverige.

Peterson Packaging är i gång och investerar cirka 200 miljoner i fabriker i Sverige, Danmark och Norge. Hälften av denna investering sker i anläggningarna i Norrköping och Bäckefors.

Peterson Packaging har nya ägare i form av VPK Packaging Group. Företaget är en belgisk förpackningsproducent och en av de största aktörerna på den europeiska marknaden. Köpet genomfördes hösten 2016.
Peterson Packaging startades 1932 och är nu en av Skandinaviens ledande leverantör av fiberbaserat emballage. Företaget är specialiserat på smarta förpackningslösningar av wellpapp och solidboard och även displaylösningar för butikshyllor, torg och mässor.

– I Norrköping installerar vi en ny stansmaskin under hösten, och det är verkligen en top-of-the-line-maskin som kommer hit till Norrköping, säger Renato Kovacic, säljdirektör i Sverige, och tillägger att han än så länge vill hålla inne med vilken maskin det handlar om inför den stora invigningen då täcket ska falla.
– I Bäckefors uppgraderar vi en befintlig emballagemaskin. Maskinen kommer byggas ut och effektiviseras vilket betyder att våra kunder kommer få glädje av vår högre kapacitet och kvalitet. Vi är i drift med detta efter sommaren, berättar Renato Kovacic.

Förutom maskininvesteringar hos Peterson Packaging så blir företaget även livsmedelscertifierat enligt BRC (British retail consortium food safety standard ). Denna certifiering implementeras i första hand i Norrköping och Randers i Danmark och beräknas var klar innan sommaren.

Kraven på en säljande förpackning ökar. Livsmedelssektorn driver denna utveckling, och denna sektor är också en stor del av den global marknaden.

– Våra kunder ställer höga krav på hur deras förpackningar ska se ut. Kvalitet i både bilder och material är det som efterfrågas. Vi är lyhörda på de krav och önskemål som ställs. Med de investeringar vi nu genomför kan vi höja kvalitetsnivån ytterligare, och därmed kan vi helt enkelt erbjuda våra kunder en bättre produkt med ett vackrare tryck. Vi vässar kvaliteten och höjer flexibiliteten med andra ord.
Renato Kovacic säger att livsmedelscertifieringen de nu fått öppnar dörrar eftersom en stor del av omsättningen kommer från livsmedelskunder.

– Vi kan nu möta marknadens krav på en högre standard och vi ser fram emot att tillsammans med både befintliga men även nya kunder kunna växa inom detta segment. Investeringen i våra stansmaskiner och certifieringen kommer flytta fram vår position på marknaden och vi känner stor tilltro, avslutar Kovacic.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *