Ikeas plan – ska satsa på etiketter med tryckt elektronik

PUBLICERAD: 10 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.

Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.

Ikea tittar exempelvis  på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.

Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.

Läs vidare

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x

Debattinlägg: Reumatikerförbundet är besviket på förpackningsindustrin

Reumatikerförbundet tycker att förpackningsindustrin borde tagit tillfället att hitta bättre lösningar i samband med att kraven på fastsatta förslutningar kommit. Det framgår av följande debattartikel.
man-641691_1920x

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Senaste nytt

Tufft för många varumärkesägare att nå hållbarhetsmålen tidsmässigt

År 2025 kan bli ett besvärligt år för många varumärkesägare. Det är året som ofta satts som ett målår för att nå hållbarhetsmål, inte minst vad gäller förpackningsmaterial och då inte minst vad gäller plast.
varumarken-agande-rad--ron-1200-px

En glasklar affär när AGP köper SGÅ

Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe), en verksamhetsdel av Ardagh Group, meddelar att man har kommit överens om att köpa Svensk Glasåtervinning (SGÅ).
Glasåtervinningx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x